Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lönearter för korttidsarbete

Hej,

Frånvaro löneart 4402 vilken månad ska denna registreras när lön är för april men frånvaro mars?

 

9 SVAR 9
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Kristina,

 

För att statistikrapporteringen ska bli rätt samt permitterade timmar per månad bör du göra justeringen på lönekörningen med samma löneperiod som de permitterade timmarna avser. 

 

Exempel: Löneperiod 1-30/4 då ska du lägga 4401, 4402 eller 4403 med de permitterade timmarna som avser april månad - alltså innevarande månad. Har du löneperiod 1-31/3 på löneutbetalningen i april ska du vänta tills utbetalningen i maj för att justera permitterade timmar för april månad. 

 

/Tinna

Det som jag rapporterar på löneart 4402 är det frånvaro på de dagar som man jobbar alltså ej lördag och söndag.

Och om jag har en som är långtidsjuk påverkas väl den anställde inte alls om vi startade den 15/4 och hen är sjukskriven till minst 22/4?

 

Hej Kicki,

 

Precis, du använder lönearten för att registrera hur många timmar som den anställda är korttidspermitterad. På timmar där den anställda skulle ha arbetat men där han/hon är permitterad istället. 

 

Ett tips kan vara att läsa i beskrivningen av lönearten (Lönearbete - Lönearter - Inne på lönearten - Fliken 3. Egna inställningar). 

 

På din sista fråga är svaret nej det påverkar inte den anställda som är långtidssjukskriven. 

 

Hoppas jag underlättade dina funderingar och att du får en fortsatt fin dag!

/Tinna

Nu lyckade jag dra av för enn hel månad på LA 1502, det skulle vara från den 15/4 -30/4 endast hur rättar jag upp det enklast? 

 

Hej Kicki,

 

Har du låst lönen där det blev fel? Har du skickat in AGI:n? Tänker du gör en extralön och betala ut pengarna till den anställda eller vad har ni kommit överens om?

 

Många frågor men de är viktiga för att kunna ge det bästa rådet. 

 

/Tinna

ja den är låst och utbetald,  AGI är uttagen men ej reg på SKV än

Är det och redovisningsmässigt ok att jag justerar detta på nästa lön så att jag tar 50% då?

eller hur gör jag annars? 

 

Hej Kicki,

 

Det var ju bra att du inte laddat upp din AGI ännu. Vi brukar vara noga med att be våra kunder vänta med att ladda upp för att minska problem vid eventuella korrigeringar så detta var ju toppen. 

 

Jag skulle rekommendera att du korrigerar nu i korrekt månad och inte väntar. Du kan skapa en extra lönekörning och lägga upp löneart 1502 med omvänt tecken. Programmet kommer tjura och säga "Du har angivit ett positivt värde. Lönearten är normalt avsedd för att användas till negativa värden" - Klicka då bara ok så kommer du vidare och kan klarmarkera, ta ut alla under samt skapa om AGI-filen. 

 

Önskar dig en härlig helg!

/Tinna

1502 vill inte alls med ett positivt värde utan den lägger till raden skuld till nästa 9310

 

Hej @kicki_19

Prova att i fältet summa skriva in tex +1000 och inte bara 1000 så ska det komma upp en dialogruta som säger "Du har angett ett positivt värde, lönearten är normalt avsedd till negativa värden". Klicka på OK så kommer du istället få ett belopp med positivt tecken.