Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Charlotte8
MEDLEM

Löneberedning sjuklön

Hej!

Karensavdraget får ju inte vara högre än den sjuklön som betalas ut. När jag registerar sjukfrånvaro 2 dagar så blir det karensavdrag 8 timmar samt en sjukdag. Sedan kopplas löneart 6153, sjuklön dag 2-14. Vilket innebär att sjuklön endast betalas ut för en dag. Ska inte sjuklön betalas ut från dag 1? Kontentan av detta är att karensavdraget blir drygt 300:- mer än sjuklönen.  Hoppas på svar 🙂

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 
 

När du skriver ut löneart 6153 så förstår jag det som att ni går efter Detaljhandelns avtal och då finns det en del att tänka på och beräkningen kan se annorlunda ut beroende på hur lång sjukperioden är men också i vilken månad den inträffar.

Om vi till exempel kikar på löneart 6153 - Sjuklön dag 2-14, 80% månavl (arbdgr 1-22) Detaljh. så används denna för att registrera sjuklön heldag när månaden har 1-22 arbetsdagar, börja därför med att kontrollera att sjukperioden är i en kalendermånad som omfattar 22 eller färre arbetsskyldiga dagar och om så är fallet är lönearten korrekt. I vårt skrivna hjälpavsnitt Karensperiod för Detaljhandeln finns flera exempel som jag tror och hoppas kan hjälpa dig på vägen om något skulle kännas oklart.

Ha en trevlig helg! 🙂 

/My