Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lönesänkning vid korttidsarbete för timanställda

Hej,

Pga av coronatider så är det några timanställda som ska få en lönesänking på 7,5% under ett par månader. Kan jag använda mig utav en löneart för att få med denna lönesänkning nu när jag håller på med lönekörningen? Jag ska väl inte behöva ändra inställningarna för ursprungslönen för denna tillfälliga åtgärd?

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Gabriella, 

Vår rekommendation är faktiskt att du uppdaterar dina anställdas timlön direkt i personalregistret. När korttidsarbetet slutat gälla ändrar du tillbaka till ordinarie timlön på samma ställe. På så sätt kommer korrekt nedsatt lön upp automatiskt upp på lönebeskedet och det är ett enklare sätt att hantera det på än att behöva ändra på varje enskild persons lönebesked varje månad tänker jag. 🙂 

I vårt skrivna hjälpavsnitt Korttidsarbete/korttidspermittering finns exakt information om hur du lättast hanterar detta i Visma Lön. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för ditt svar. Då gör jag som du rekommenderade 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också en fundering på hur man hanterar korttidsarbete för timanställda. 

 

En anställd jobbar normalt 24 timmar i veckan, men permitteras så att personen jobbar 60% av ordinarie arbetstid, vilket blir 14,4 timmar. 

 

Ska man då registrera 24 timmar gånger 0,94 x vanlig timlön? Alltså en lönesänkning på 6%, men man räknar in de permitterade timmarna tillsammans med de arbetade timmarna? 

Hej @Fd medlem

 

Precis, vid 40% minskad arbetstid minskas lönen med 6%. Vi rekommenderar att det överenskomna schemat ligger kvar oförändrat för de timavlönade och sedan bör du justera permitteringstimmarna på lönespecifikationen i Visma Lön. Det gör du genom att lägga in löneart 44xx beroende på permitteringsnivå, i ditt fall använder du löneart 4412 - Korttidsarbete 40%, timavlönad. 

/My