Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MarieZ
MEDLEM

Löneväxling VS Bonusväxling

Hej på er

 

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig på traven.

Vi har en hel del löneväxlingar och det är i sig inget konstigt, vi använder löneart 1189 som är standard i Visma 600. Men när det gäller bonusväxling, använder ni samma löneart?

 

Hur hanterar ni en bonusväxling i sig i systemet? Ibland vill dom löneväxla exakt det beloppet som dom får ut i bonus ibland mindre. Har fått lite frågor kring skatten vid bonusväxling, så vill gärna höra hur ni andra hanterar detta?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @MarieZ 

Tack för att du skriver din fråga i forumet.

 

Jag har arbetat många år i våra löneprogram men har aldrig hört talas om bonusväxling förr. Efter lite resarch har jag landat i att det förmodligen innebär att de anställda "använder" sin bonus till pensionslöneväxling istället? Rätta mig gärna om jag har fel. 

 

I så fall bör tråden Pension istället för bonus kunna hjälpa dig en bit på vägen. 

 

Om jag har missförstått din fråga så bara återkom så hjälps vi åt. 

//Tinna

 

Hej @Tinna Gunnarsson 

 

Tack för ditt svar, läste svaret du hänvisade till och det stämmer ju precis med hanteringen.

 

Det ända är att bonus har ju engångsskatt vilket innebär att om jag använder mig av löneart 1189 enbart så kommer hen sedan att få engångsskatt på bonusen och då förlora en hel del på växlingen.

 

Min tanke är såhär med ett ex:

Hen har en bonus på 50.000kr av detta så vill hen bonusväxla 25.000 kr

Jag tänker då att göra såhär:

Bonus 25.000 kr (engångskatt)

Kvarstående bonus 25000 kr med engångsskatt

1189 bonus att löneväxla

 

På det sätt så dras det inte engångskatt på ursprungsbonusen utan enbart på det beloppet som hen behåller som bonus övriga dras från bruttolönen som sen blir engångsskatt.

 

Vad tror du om det?

 

Hej @MarieZ 

 

Vi har diskuterat detta internt och jag skulle rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult, samt gärna även till Skatteverket för mer råd kring detta. Vi är måna om detta blir hanterat på korrekt sätt så inte dina anställda får restskatt. 

När du vet hur det ska hanteras är du välkommen att återkomma så hjälper vi dig gärna.

// Anton