Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lena__15
MEDLEM

Löneväxling pension

Vi har några som ska börja med löneväxling pension.

Då säger vår kontaktperson på SPP att detta inte ska påverka semesterersättning osv.

Då blir jag lite fundersam, för vi använder redan omvänd löneväxling, i företagsinställningar är det i bockat "Löneväxling ska påverka.....".

För när det gäller omvänd löneväxling så ska ju semesterlönen beräknas på det högre beloppet.

Hur hanterar jag detta? Har jag gjort en "tankevurpa". Hoppas jag uttryckt mig så att någon förstår vad jag menar.

9 SVAR 9
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

Om semester ska beräknas på det högre beloppet så ska du i anställningsregistret på fliken Lön i rutan Månadslön ha fyllt i det lägre beloppet, månadslön efter pensionsavdrag. Och i rutan Månadslön efter löneväxling ska du fylla i det belopp som semester ska beräknas på.

//Linnea

Hej,
jag har samma fundering som Lena. Om man gör som du beskriver kommer summan månadslön på 1101 att visa månadslön efter löneväxling för den anställde och då ser inte denne sin "riktiga" månadslön och man kan inte heller visa löneväxlingsavdraget som ju känns som det rätta att göra. Eller tänker jag fel?
/ Anna
Lena__15
MEDLEM

Men nu blir jag alldeles snurrig!

Person 1 – omvänd löneväxling bilförmån

M-lön 44 150 kr, m-lön efter löneväxling 49 108 kr.

Utökad bruttolön med 4958 kr samt ett avdrag på samma belopp. Det belopp som är semesterlönegrundande är 49 108 kr. Alltså det belopp som finns i rutan Månadslön efter löneväxling. Detta belopp är också pensionslönegrundande. I detta fall är allt korrekt.

 

Person 2 – löneväxling pension

M-lön 44 000, m-lön efter löneväxling 42 000 kr.

Bruttolöneavdrag med 2 000 kr.

Här beräknas semester, restid m.m. på den låga lönen 42 000 kr, vilket är fel. Ska beräknas på 44 000 kr. Detta belopp blir ju också pensionslönegrundande. Vilket är fel. Löneväxling pension ska vara kostnadsneutralt för företaget/anställde.

 

Det måste ju vara den ”riktiga” månadslönen som står i fältet Månadslön.

Var kan jag vända mig för att få hjälp med detta, börjar ju brådska lite nu, är snart dags för lönekörning.....

Lena, jag tror tyvärr inte att Visma kan hantera två olika typer av löneväxling. Möjligtvis kan man lösa det genom att göra nya lönearter som har formel "månadslön" eller "månadslön efter löneväxling". Men det är svårt att koppla löneart till specifik person, det går bara till koppla till personalkatergori. Är dina exempel båda tjänstemän eller är det en arbetare och en tjänsteman?
/Anna

Det är tjänstemän. Det var ju synd, för jag tror att det är vanlig. Men jag löser det genom att ange samma lön i rutan för löneväxling för den som har bruttolöneavdrag pension. Tror att det blir rätt ändå (fast ändå inte!).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Om personen i exempel två ska grunda sin semester och övriga beräkningar på det högre värdet (44000) så bör det lägre värdet inte anges i månadslön efter löneväxling. Du anger helt enkelt 44000 i både fältet månadslön samt fältet månadslön efter löneväxling, då kommer alla beräkningar att baseras på det högre värdet. Sedan sköter du bruttolöneavdraget vid sidan om på lönekörningen.

Om det är någonting som jag inte förstår fullt ut i ditt exempel annars får du gärna beskriva detta närmare.

x

annasarnehed
MEDLEM

Kan nån moderator bekräfta våra tankar kring löneväxling?
/Anna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna och Lena!

Det stämmer att den endast finns ett fält för löneväxling på den anställde i registret. 

Jag tar det vidare som en synpunkt till vår utvecklingsavdelning. Tack för ert inlägg.

/Elin