Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste jag ändra anställningsdatum vid byte av semestervillkor

Problem vid byte av semesteravtal!Har en anställd som började 20120501 med semsvt.30(utbetalning automatiskt vid lönekörning). Nu ska han bli tillsvidareanställd vilket gör att det ska ändras till semavt. 10 och för att det ska bli rät med intjänade semdgr. måsta jag tydligen ändra anställningsdatumen på honom. Det blir ju fel om han skulle bli uppsagd i framtiden eftersom anställningsdatumet är ändrat,( t.ex. 1 månads uppsägningstid istället för 2) Har man en anställd med avtal 30 och ändrar det till t.ex. 10 då tycker jag att allt ska nollställas utan att man ska behöva ändra på anställningstiden.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Jag ändrar din idé till en fråga eftersom jag nu har ett svar på detta. Programmet sköter faktiskt detta automatiskt om du betalat ut semesterersättning varje lönetillfälle med villkor 30 tidigare. När du byter till villkor 10 eller 20 så räknar den intjänade dagar från senast utbetald semesterersättning och du behöver inte byta anställningsdatum.

Hej!  

Vad behöver man då tänka på om man har en som har haft semestervillkor 30, UTAN semestersättning vid varje tillfälle och sen byter till semestervillkor 10?  Och hur beräknas semesterdagar osv?
Han började hos oss i juni -17 och har inte fått någon semesterersättning alls utbetald.

Mvh
S G
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej S G,

Ska semesterberäkningen göras enligt semestervillkor 10 från anställningsdatumet, behöver du inte göra något utan du kan byta direkt i anställningsregistret under fliken 5, Semester.
Du kan innan byte av semestervillkor skriva ut en semesterskuldlista för att se den totala semesterskulden.
Semesterskuldlistan skriver du ut under Utskrifter och spårning - Utskrifter - Semester - Semesterskuldlista.

Ha en fin dag
/Susan

Tack för svar.

Betalar jag ut semesterskulden nu på kommande lönekörning, innan jag ändrar semestervillkoren?.
I flik 5 står "Semesterersättning: xxxx kr i skuld beräknad from 201706. Hänsyn tas inte till. 

Enl nedan bild ser det ut i semesterskuldlistan.


Och behöver jag även här byta anställnignsdatum, då han går från säsongsanställd, och med semestervillkor 30 till 10?

Mvh
S G
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Ska du betala ut semesterersättningen han tjänat in för perioden 170617 och fram till t ex idag, ska du betala ut detta innan du ändrar semestervillkoret.

När du sedan byter semestervillkor kommer programmet att räkna semestern från anställningsdatumet, så tänker du att han ska få semesterersättning enligt semestervillkor 30 från 170617 och fram tills t ex idag, måste du byta även anställningsdatumet när du byter semestervillkor för att programmet ska beräkna rätt antal semesterdagar och semesterdaglön.

Om du endast byter semestervillkoret från 30 till 10 kommer han att tjäna in semesterdagar och semesterdaglön från 170617 och fram till ert semesterår tar slut (171231 om ni har kalenderår och 180331 om ni har generellt år).

Ha en fin dag
/Susan

Perfekt, nu är jag helt med på banan.
Tack för bra förklaring.


Tack detsamma

S G