Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Midsommar inte helgdag

Hej! Förra veckan var det meningen att lönen skulle utbetalas den 24/6 men i lön 100 så var den dagen rödmarkerad. Vill bara påpeka att Midsommarafton INTE är en röd dag - inte en helgdag. Vissa fackförbund har förhandlat fram att den är ledig men det gör den inte till en helgdag. Plusgirot godkände utbetalning den dagen men inte löneprogrammet. Det kanske ni kan ändra på tills nästa år?

9 SVAR 9
Annapanna1
UTFORSKARE

I bankvärlden räknas både midsommarafton och julafton som röda dagar, trots att de inte är det i kalendern, därför är det svårt med betalningar dessa dagar. 

Nyårsafton också såklart! 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men Plusgirot är väl en bank och där gick det fint att betala ut lön den 24/6. Vismas löneprogram är ju inte en bank. Programmet räknar bara ut lönen och borde strunta i vilken dag arbetsgivaren vill betala ut. Det är ju bankernas sak att bestämma. Och - som sagt: I plusgirot så är midsommar inte en röd dag utan en bankdag. Vänliga hälsningar, Kerstin

Det går säkert att skriva in 24/6 som betaldatum, men betalningen utförs inte då. Mottagarna har fått pengarna den 23 eller 27.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så är det nog, för på Plusgirots hemsida kan man läsa:

Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag. Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, så är det säkert - även om det är oerhört märkligt i vår digitaliserade värld. Det är ju bara ett dataprogram. Det sitter inte någon och gör en utbetalning. Det här med "Bankdagar" är något av det konstigaste som finns. Förmodligen är det väl helt enkelt så att det blir så mycket ränteinkomster för bankerna när de håller fast  utbetalningarna över helgen. Skandiabanken är juste. Om man väljer en helgdag, utan att tänka sig för, så lägger de betalningen på en bankdag INNAN. Plusgirot väljer alltid en bankdag EFTER, så att räkningen förfallit och det kan lätt bli påminnelseavgifter. Det är riktigt dåligt. Annars - ha en fin kväll allihop.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, nog kan man tycka att alla dagar borde kunna vara bankdagar numer.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

I löneprogrammet kan jag inget annat se än att den 24 inte är rödmarkerad, den 25 däremot är rödmarkerad. Programmet styr heller inte vilket datum du använder som utbetalningsdatum, även här har du möjlighet att välja en helgdag.

/Mia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det kan jag också se nu och det är ju svårt att göra om försöket efteråt. Det måste ha varit något annat som hände. Jag valde 23/6 som utbetalning och nu kan jag inte förstå vad som hände. Nåja - det blev ju en givande diskussion om banker och bankdagar i alla fall och vi får väl hoppas att just det försvinner någon gång. Ha en bra dag!