Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Milersättning skattefri

Hej!

Om jag ändrar tillbaka till 18,50/mil för 2023 på löneart 1232 - uppdateras då även Visma Utlägg?  

Jag såg inne i Visma Utlägg att beloppet inte gick att redigera - så då uppstår ju ovanstående fråga.

Om det inte via integrationen uppdateras - hur gör jag då? Skapar en "speciallöneart" som jag kan lägga till i Visma Utlägg?

Anledningen att jag frågar är att min kund är en idrottsförening som avtalat 18,50/mil med sina anställda.

Ser som vanligt fram emot ert kloka svar 😎

Mvh

Ulf Jonsson

5 SVAR 5
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @Ulf Jonsson!

Tack för din fråga och jag ska försöka leverera ett klokt svar! 

 

Om det är så att du uppdaterar beloppet på löneart 1232 så kommer inställningarna i Visma Utlägg att skriva över detta. Det skattefria beloppet för milersättning år 2023 är 25 kr/ mil och går inte att ändra i Visma Utlägg precis som du själv redan upptäckt. Det hade ju varit super om vi kunde löst ditt problem med en “speciallöneart” men riktigt så enkelt är det inte idag. 

En tanke ifall du behöver komma runt det är att göra detta som en manuell justering direkt på lönekörningen i Visma Lön. Detta är då efter du importerat utläggen från Visma Utlägg. 

 

Jag hoppas du känner att du blev aningen klokare av mitt svar även om det kanske inte riktigt var det svaret du hoppades på. Har du fler funderingar så är det bara att hojta så hjälper vi gärna till. 

 

Trevlig eftermiddag! 

// Ebba

OK - då var det som jag misstänkte...får höra med föreningen hur de vill lösa detta

Mvh

Ulf

Hej igen 😉

Hur skulle det fungera om jag kopierar en löneart, exempelvis 1223 och gör om den på följande sätt:

Enhet = kilometer

Beräkningsformel: á-pris för 2023 1,85

Och sen importerar jag den till Visma utlägg och ber de som berörs att använda den kategorin när de gör reseräkningarna? Saken är den att vi, för att undvika problem hos Skatteverket, ändå gör om resorna till arvoden i lönekörningen eftersom det är körningar till och från träningar...idrottsvärlden är komplex emellanåt

Skulle det kunna vara en lösning?

Mvh

Ulf

Hej @Ulf Jonsson 


Jag har för mig att du använder Visma Lön 300/600 - rätta mig om jag har fel 🙂

 

Så här tänker vi att du ska kunna göra: 
Inne i Visma Utlägg ändrar du milersättning genom att klicka på Inställningar - Utläggshantering - Utläggskategorier - Milersättning.

Ändra ersättningstyp från Skattefri till Skattepliktig så att du kan ändra beloppet på milersättning. Under Ersättning (per km) ändrar du till 1,85 och då är det den ersättningen de anställda får när det går över till Visma Lön 300/600.

 


 

 

 

Hoppas detta blir som du önskar och att du får en strålande dag!

//Tinna

Hej Tinna - en lysande lösning. Tusen tack//Ulf

PS

Och du hade rätt i din förmodan - jag använder Visma lön 600

DS