Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Pigra_
UTFORSKARE

Nyanställd fått fel semesterdagar

När jag la in 2 nyanställningar i Visma lön 600, så har de ej fått 5 dagar (enligt kollektivavtalet) kollade igenom och vi hade inte kryssat i, under företagsinställningar att vi tillämpar förskottssemester (dock är det inte förskott, utan de ska ha fem dagar, enligt kollektivavtalet). Har kryssat i att företaget tillämpar förskottssemester nu, men det ändras inte på de som är nyanställd. Hur gör jag för att de ska få sina 5 dagar?

7 SVAR 7
Lisa__1
MEDLEM

nyfiken, vad säger kollektivavtalet om de 5 dagarna? Är det förskottssemester menar du? Eller är det semesterlagen (att man har rätt att vara ledig 5 semesterdagar om man anställs fr om 1 sept?) Om de är de 5 enligt semesterlagen är det något man fyller i själv; 5 dagar i rutan för obetalda dagar. det kommer tyvärr inte upp automatiskt.

Pigra_
UTFORSKARE

Kollektivavtalet säger följande: En arbetstagare som nyanställs har rätt till betald ledighet under 5 dagar som anställningen varar längre än en månad. Ledigheten ska tas ut senast 12 månader efter anställningen påbörjats.

Intressant 🙂 känns som en manuell hantering men visma har kanske några tips att ge dig(?).
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Inställningen för förskottssemester gör inte att semesterdagar uppdateras automatiskt på den anställde utan dessa måste man lägga till manuellt. Du kan läsa mer här: Hur betalar jag ut förskottssemester till en nyanställd?

Så oavsett om det är faktisk förskottssemester eller som i ert fall, att den nyanställde ska ha 5 dagar, så får du lägga till detta manuellt på fliken Semester i anställningsregistret.

Mvh
Moa
Pigra_
UTFORSKARE

Hej oavsett hur jag gör så blir det tyvärr fel, var nog otydlig i min fråga, men alla anställda har en semesterlön med 13% (semestervillkor 10) och det är inlagt i systemet. Men sedan utöver det så har de 5 dagar semester med endast grundlön (enligt kollektivavtal) och det är inte samma som semestervillkoret 10 på 13 %. Antar nu att jag måste manuellt lägga in det när de tar ut dessa 5 dagar och att de inte räknas in i ordinarie semester. Struligt, men förhoppningsvis löser det sig när de tar ut dessa 5 dagar 😉 

Hej. Nu va frågan för länge sedan men hur lägger du in detta så att det blir rätt? Ändrar du några datum och hur registrerad du det? Lägger man in på förskott så tas det väl av de dagar som kommer i april? Det ska ju som du skrev vara dagar som är utöver de 25 och vara med grundlön. Hoppas någon kan svara på detta. 

Hej @Annelie mora 

Jag tror att det bästa är om du tar kontakt med supporten som kan visa dig i programmet och säkerställa att det blir korrekt enligt ditt avtal. Som jag ser det så kommer du att få hantera detta manuellt men kontakta supporten så får vi kika på det tillsammans. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna