Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anneli Sv
UTFORSKARE

Överflytt av några anställda

Hej,

Vi tillhör ett globalt företag där en del av produkterna har köpts/tagits över av ett annat företag.

Vi har några anställda som kommer att börja inom det nya företaget, men de ska föra med sig de inställningar de har fram till starten på det nya.

Finns det någon funktion för detta?
Jag har sett att det finns en checklista för att flytta anställd mellan företag i Visma Lön 600.
Det nya kommer inte att hanteras av företaget jag hanterar, utan de kommer framöver att finnas i något annat program, till att börja med utanför Sverige.

Min tanke är att skapa ett nytt företag i Visma Lön 600 för att kunna flytta över de anställda som inte längre ska vara kvar inom bolaget, för att på så sätt "rensa" ut alla saldon mm som finns hos oss idag.

Är det så man ska göra eller finns det något annat sätt?

Tacksam för återkoppling!

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

För historikens skull tycker jag du bara ska avsluta de överförda personernas anställning, precis som om de slutat av annan anledning. Du ska gissningsvis inte göra någon slutlön med utbetalning av semester od då dessa uppgifter övergår till nya arbetsgivaren, så semesterdagarna nollar du då och sedan fyller i datum för sista anställningsdagen. 

Hej,

Som du antar så ska jag inte betala ut någon slutlön.
Det är semesterdagar och semesterskuld som behöver komma bort från vårt företag, men då ska det alltså funka att nolla semesterdagar när jag har hanterat sista lönen från vårt bolag? Vad händer då med semesterskulden? Tas den bort från rapporter när sista anställningsdagen har fyllts i och passerats?

AnnicaL
CHAMPION

Det sker ingen automatisk bokföring av den minskade semesterlöneskulden, det får du hantera manuellt. Men när en anställds semesterdagar är nollade och personen inte längre är anställd kommer semesterskuldlistan från löneprogrammet inte att inkludera någon skuld för den personen.