Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofie_17
MEDLEM

Övertid efter en dag med lite flexledigt

Har en person som jobbade över en kväll mellan 18-22.
Vi har en ordinarie arbetstid på 7.48-17.00 och enligt avtal är det då enkel övertid 1 tim och kval övertid 3 tim.
Nu har vi även flextid och personen gick hem lite tidigare denna dag och arbetade då bara 6 tim och 57 min. Nu drar systemet av det från övertiden? Jag tycker ju ändå att övertiden är ju utöver veckans arbetstid och bara för att personen gick hem lite tidigare just denna dag så borde hen väl ändå få sina 4 timmars övertid?

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Var övertiden en dag och gick hem tidigare en annan dag?
Tycker att det är två separata händelser och borde inte påverka övertiden, men om personen gick hem tidigare och sedan kom tillbaka för att jobba övertid så är det samma händelse, dvs inte övertid förrän 8 tim har arbetats den dagen.
Sofie_17
MEDLEM

Ja jag förstår att det kan bli så men känns inte helt ok. Har man flextid så blir det ju kanske att dagarna varierar lite över veckan. Personen har jobbat totalt drygt 42 timmar under veckan (plus de 4 timmarna denna kväll) men pga att hen gick hem en sväng lite tidigare just denna dag så blir det inte så mycket övertid. Kan man som arbetsgivare ändå godkänna att alla 4 timmar får räknas som övertid?

Det är ju inga problem att godkänna 4 timmars övertid om ni vill det - man får ju ge anställda bättre än avtalet. 
Hade nog inte gett övertid för hela utan bara för de timmar hen jobbat utöver 8 den dagen.

Jag hade inte heller godkänt 4 tim övertid, men det är inget som förbjuder dig att göra det. Viktigt bara att behandla alla lika.
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Sofie,

Programmet anser inte att det är övertid förrän man har arbetat det antal timmar som ligger schemalagda för en heltidsanställd. Gäller det en deltidsanställd som har en ordinarie arbetstid mellan kl. 8 - 14 men stannar kvar till kl. 17 så är det vanligt att man får mertid upp till heltid (mellan 14 - 17). Det är först efter att ha arbetat full ordinarie heltidsdag som övertid blir aktuellt. 

Vill ditt företag ändå göra som du beskriver så får du hantera detta manuellt med lönearter för övertid men precis som @Carina Espmarker skriver ovan så är det viktigt att vara konsekvent och behandla alla lika. Har du kollektivavtal är det inte fel att ha en dialog med dem. 

Ha en torsdag!
/Kristina