Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
ueg___
NY MEDLEM

Övrig frånvaro med lön

Hej!

Vårt avtal säger att om den 6 juni infaller på en helg får man ledigt en annan dag istället. Denna frånvaro ska ju inte innebära något löneavdrag. Använder man sig av valet "Övrig frånvaro med lön" då?

Vi har tidigare inte angett den sortens ledighet i kalendariet men tänkte börja med det nu när vi går över till att alla anställda själva rapporterar in sin frånvaro via Lön Anställd. Därför vore det bra att få veta om det är så man gör, och vilka lönearter som används vid det valet!

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Övrig frånvaro med lön

Hej!

Svaret på dina frågor båda frågor är ja! Vi är helt på samma spår. Fin bild du lagt in som profilbild - det gillar vi! 

/Tinna 🙂

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

I hjälpavsnittet Egna lönearter och i stycket Kompensationsledigt när 6 juni infaller en lördag eller söndag beskriver vi hur du kan hantera detta. 

Det finns ingen löneart för att registrera ledighet med bibehållen lön. Vi rekommenderar därför att lägga en textrad på lönebeskedet där du beskriver att dagen är kompenserad.

Om den anställde använder Visma Lön Anställd registreras händelsen Övrig frånvaro utan löneavdrag. Händelsen hamnar inte på lönebeskedet utan även här kan du lägga in en textrad. 

Önskar dig en solig och fin vecka! /Tinna

ueg___
NY MEDLEM

Tack, Tina! Det stycket i hjälpavsnittet har jag inte sett tidigare. 🙂

Då menar du att när jag ser att en anställd har registrerat en ledig dag som "Övrig frånvaro utan löneavdrag" så ska jag skriva in på lönebeskedet att den anställde tagit ut en dag som kompensation för den 6 juni?

För den anställde måste ju lägga in en kommentar när hen använder händelsen "Övrig frånvaro utan löneavdrag" och då kan jag skriva det som en upplysning på en textrad på lönebeskedet sedan för att bekräfta att jag har noterat vad den lediga dagen avsåg! Samma sak skulle gälla om en anställd t ex är ledig för nära anhörigs begravning?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Svaret på dina frågor båda frågor är ja! Vi är helt på samma spår. Fin bild du lagt in som profilbild - det gillar vi! 

/Tinna 🙂

Visa lösning i originalinlägg