Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Pension istället för bonus, hur korrigerar jag lön så anställd får semester-ersättning på denna?

Vi har en anställd som vill ha sin bonus insatt som pension istället för bonus.
Företaget betalar in pensionsavsättningen till Söderberg o Partner. 
Hur lägger jag in detta i Visma Lön, så att hans semestertillägg beräknas på även detta belopp?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Karin,

Såhär tänker jag när jag läser ditt inlägg.

Vill du att avsättningen till pension ska vara som en form av löneväxling? I så fall kan du kan du göra inställningar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar
Markeringen i rutan Löneväxling (t ex pension) ska påverka löne- och semesterberäkningar har betydelse för hur programmet beräknar lönetillägg, löneavdrag, semester m m för anställda 
som har ett bruttolöneavdrag på månadslönen. Ett vanligt bruttolöneavdrag är avdrag för pension. Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen inte på nettolönen.

En anställd har en månadslön på 25 150 kr och ett bruttolöneavdrag på 475 kr för pension. Alla beräkningar kommer att göras på beloppet som ligger i anställningsregistret fliken Lön 
i fältet Månadslön alltså 25 150 kr, lönen före bruttolöneavdraget.

En markering i rutan Löneväxling (t ex pension) ska påverka löne- och semesterberäkningar medför att det tillkommer ett nytt fält, Månadslön efter löneväxling, i anställningsregistret 
fliken Lön.

Månadslönen är 25 150 kr men alla beräkningar kommer att göras på 24 675 kr, månadslönen minskad med bruttolöneavdraget för pensionen.

Det nya beräkningsunderlaget används både för att beräkna lönetillägg, som till exempel utbetalning av övertidsersättning och för att beräkna löneavdrag som till exempel avdrag för 
tjänstledighet. Underlaget används också för semesterberäkning, vid semesterårsavslut och på semesterskuldlistan.

Själva avsättningen hanterar du sedan via lönearten 1189.

Ha en fin dag! 

/Kristina