Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Personalköp, avdrag på lönen. - Lön 600

Jag har en anställd som vill köpa ett tangentbord av oss. Är det möjligt att göra ett sådant personalköp även om vi har först köpt in det ( och får dra av VAT ) men att han kan köpa den av oss genom att vi drar av det på hans lön? Hur bokar man det i så fall?
5 SVAR 5
Highlighted

Re: Personalköp, avdrag på lönen. - Lön 600

Hej!
Ja, du kan göra ett nettoavdrag på den anställde i löneprogrammet, du kan t ex använda löneart 1305 för att lägga in avdraget. Den här lönearten bokas mot konto 2790.

Sedan får du även bokföra försäljningen i ditt bokföringsprogram.

Konteringen kan t ex se ut så här:

3051 Försäljning varor, Kredit

2611 Utgående moms, Kredit

2790 Övriga löneavdrag, Debet

NY MEDLEM

ok. men vem betalar då momsen? Vi har ju tidigare registrerat moms för inköpet. sedan minskar vi inköpet ( och därmed moms att få tillbaka ) så ing-utg. moms tar ut varandra? 
CONTENT PRODUCER

Hej!

Eftersom du redovisar försäljningen på 2611 enligt Lindas exempel så är det du som redovisar den utgående momsen när den anställde köper varan.
Den ingående momsen har du redan fått dra av i samband med att du registrerade inköpet av varan.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Ok, så man kan alltså inte sälja inköp gjorda till företaget och sedan sälja till personal utan att registrera momsen en gång till? Jag tänker på att om man till exempel köper något begagnat ( typ blocket ) så betalar man ju ingen moms på de köpen. Gäller inte detta för företag? köpet blir ju ett provat köp tänker jag.
CONTENT PRODUCER

Om du köper på Blocket så är säljaren en privatperson och alltså inte någon som lägger på moms.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~