Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
LindaPIAB
NY MEDLEM

Programmet drar inte tabellskatt

Hej, 

Jag har i december betalt ut bonus till våra anställda och för vissa av dem så har programmet inte dragit skatt enligt tabell, skatten på lönespecen är lägre än vad den bör vara enligt tabell. Jag har jämfört skattegrundande belopp mot skatteverkets tabeller. Bör jag alltid dra extra skatt om jag betalar ut mer lön än deras ordinarie? Varför har programmet inte dragit enligt tabell på alla anställda, jag kan inte se  någon skillnad i inställningarna på de anställda. Alla har vanlig månadslön, inga konstigheter eller extra finesser. 

Mvh Linda

7 SVAR 7
Suslun
UTFORSKARE

Svar: Programmet drar inte tabellskatt

Kan det ha ngt att göra med Engångsskattetabellen?

CarinaEsp
CHAMPION

Inställning om vilken typ av skatt som ska dras ligger nog på lönearten, dvs om det ska vara tabellskatt eller engångsskatt.

Löneart för bonus brukar ha engångsskatt. Det är därför viktig att man uppdaterar på de anställda så att det ligger rätt engångsskatt i anställdaregistret.

LindaPIAB
NY MEDLEM

Tack för tipset om engångsskatten, det stämmer att bonusen har engångsskatt. 

Vad jag har kommit fram till så är det de som blivit anställda 2020 som det inte stämmer på, kan det ha någon betydelse? När jag räknar på en person som varit anställd hela året så stämmer skatteavdraget på kronan. Men på de som blivit anställda under 2020 så stämmer det inte. Har räknat tabellskatt på vanliga lönen samt engångsskatt på bonusen. 

CarinaEsp
CHAMPION

Vad har du för engångsskatt angiven på de personer som anställts under 2020?

Har för mig att man kan låta programmet räkna ut engångsskatten. När det är personer som anställs under året så måste man ta hänsyn till att de kan ha haft en inkomst innan de började hos er. Därför viktigt att engångsskatten är baserad på en årslön och inte bara den lönen som de har fått under första anställningsåret om det inte varat hela året.

LindaPIAB
NY MEDLEM

På den ena är det 30% och 34% på den andra, programmet har räknat ut den själv utifrån deras beräknade månadslön. Jag har dock inte tagit hänsyn till vad dom har tjänat innan de började hos oss. 

CarinaEsp
CHAMPION

Har programmet räknat ut det så borde det vara beräknat på en årsinkomst utifrån deras månadslön.

skattetabeller-for-lontagare-skv403-utgava42.pdf (skatteverket.se)

I ovan länk så har du skattetabellerna. På sidan 4 har du engångsskattetabellen för kolumn 1.

LindaPIAB
NY MEDLEM

Jag får nog kolla med supporten varför det inte stämmer på öret. Men jag kom i alla fall lite närmare sanningen när jag räknade engångsskatt på bonusen. Tack för hjälpen 🙂