Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sabor_1
UTFORSKARE

Radera arbetsscheman?

Jag har massor med inaktiverade arbetsscheman som jag inte lyckas radera. De är inte kopplade till någon anställd, men ändå kommer felmeddelandet "Det finns anställda kopplade till schemat som därför inte kan tas bort". Men de är inte kopplade till någon längre! De anställda har ett nytt schema kopplat till sig. Deras gamla scheman ligger ju kvar under fliken aktuellt arbetsschema i anställd-registret, men där kan jag inte heller ta bort dem eftersom jag då får felmeddelandet "Schemaändringar är endast tillåtna efter 2019-10-31 (avvikelseperiodens slutdatum för senaste låsta lönekörning).

 

Varför kan jag inte ta bort dem? Jag har 350 gamla scheman som jag vill radera, men inget går att ta bort!

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

De scheman som har använts av en anställd i låsta perioder bakåt i tiden går inte att radera. Detta för att avvikelser i kalendariet, registreringar på lönekörningar m.m är baserat på detta. Samt även för att du ska kunna ta ut utskrifter bakåt i tiden, se historik eller liknande. 

Du har gjort helt rätt i att inaktivera dem istället och för att de inte ska störa dig i ditt arbete med arbetsscheman kan du bocka ur Visa även inaktiva arbetsscheman om du råkat bocka i den. På så sett döljs dem i listan över scheman automatiskt men du kan alltid bocka i rutan igen för att återuppta schemat om det skulle behövas i framtiden. 

Ha en fin dag! 
/My 

Okej, då vet jag. Tack för ditt svar!

Man kan tycka att felmeddelandet skulle vara ett annat då, till exempel "Arbetsschemat är använt i en låst lönekörning och därför ej raderas". Som det är nu förstår man ju inte varför man inte kan ta bort det, eftersom ingen längre är kopplad till det.

 

Vänliga hälsningar

Sara Borg