Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

oliwia66
UTFORSKARE

Räkna ut arbetstidsförkortning

Hej 

 

Har visma lön 600 med arbetstidsförkortning. Förstår inte hur jag ska göra. Följer Byggnads regler där de räknar dagar i stället för minuter (dagar/365*40=antal timmar).

MVH/Oliwia

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Oliwia!

 

I hjälpavsnittet Beräkningsformler vid avsättning till tid, pengar och pension kan du se hur Visma Lön 600 beräknar arbetstidsförkortning i tid, vilket är i minuter: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tid. Här kommer du att manuellt behöva räkna om dina värden så du får det i minuter. 

Jag kan verkligen rekommendera att läsa igenom hjälpavsnittet för att checka av att allt ser rätt och riktigt ut. 🙂

 

Hittade även bra information på nätet från Byggnads där de visar exempel på hur beräkningarna kan se ut. Rekommenderar att du kikar på artikeln Så här räknar du ut din arbetstidsförkortning.

 

Om du har ytterligare frågor och funderingar kring detta är du varmt välkommen att ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Jag vet verkligen inte hur jag ska räkna ut - variabel för avsättning i minuter enligt byggnads regler så det blir rätt. 

MVH/Oliwia

Hej @oliwia66

Har du kikat på de exempel som min kollega Tinne länkade till? Där finns ett bra exempel som förklarar hur du ska räkna för att få fram värdet i minuter. 

 

Exempel

Anställningsdagar/365 X 40 timmar = intjänad arbetstidsförkortning

 

Till exempel för perioden 2017-04-01 – 2017-10-31

Kalle har haft en anställning under denna period som har varat i 214 dagar (kalenderdagar, man är ju anställd även på helgen) uträkningen blir då såhär:

214/365 =0,5863013 x 40 timmar = 23,45 timmar. Kalle har då en intjänad arbetstidsförkortning på 23,45 timmar.

 

Du börjar alltså med att själv räkna fram hur många kalenderdagar den anställda har varit anställd under perioden - dela med 365 dagar - det värde du får ut nu multiplicerar du med 40 timmar och på så vis får du fram den intjänade arbetstidsförkortningen i timmar. Använder vi samma siffror som i exemplet ovan så multiplicerar du 23,45 timmar x 60 minuter för att räkna fram avsättningen i minuter = 1407. I Visma Lön 600 anger du avsättningen i hela minuter per vecka så du behöver dividera värdet 1407 (minuter) med 52 veckor = 27 min per vecka.

 

Detta är något du själv måste ha koll på så avsättningen blir korrekt och är du det minsta osäker på hur många minuter ditt företag ska avsätta per vecka så behöver du ta kontakt ert avtal. Sedan kan supporten gärna hjälpa till med hur du ska lägga in det i programmet men du är ansvarig för att det blir korrekta värden.

 

Hoppas detta kan hjälpa dig och att du får en fin fredag

//Tinna