Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Redovisa branschvanetillägg som egen post på lönespecifikationen

Hej, i kollektivavtalet står det följande om branschvanetillägg.

"I lönespecifikationen bör branschvanetillägg redovisas som en egen post."

Hur gör jag för att det ska fungera?

Hittills har jag slagit ihop tillägget med månadslönen för att få det rätt.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Har du ökat upp månadslönen i anställningsregistret då menar du eller har du justerat månadslönen enbart på lönespecifikationerna?

Månadslönen i anställningsregistret ligger till grund för flera olika beräkningar, exempelvis sjukfrånvaro, semesterlöner osv och ska inte tillägget ingå i de här beräkningarna blir det fel att låta summan ingå i månadslönen.
Vill du att tillägget ska ingå i månadslönen och påverka alla beräkningar kan du lägga till en textrad under den lönearten där du skriver exempelvis: Varav branschvanetillägg ingår med XXXX kr.

Om du vill att alla beräkningar ska baseras på månadslön inklusive tillägg men ändå betala ut tillägget separat kan du använda dig av funktionen löneväxling i programmet. Den aktiveras under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Inställningar. Bocka i rutan Löneväxling (t ex datorhyra) ska påverka löne- och semesterberäkningar. I anställningsregistret kan du sedan under flik 3 Lön klicka på knappen Ändra upptill och ange datum, månadslön och månadslön plus tillägg i rutan Underlag för beräkning efter löneväxling. Datumet bör vara senast startdatumet för den perioden du ska göra lön för nu.

För att sedan betala ut tillägget separat kan du kopiera löneart 1174 och ändra inställningarna på den så att den passar de förutsättningarna som gäller för branschvanetillägg.

Vill du inte att tillägget ska påverka beräkningarna för sjukfrånvaro, semester osv på något sätt ändrar du månadslönen i anställningsregistret till den aktuella utan tillägg. Sedan betalar du ut tillägget separat genom att kopiera löneart 1174 som jag nämnde ovan.