Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

12312131
MEDLEM

Registrera lön - men utan statlig skatt

Hej,


Jag var lite sen i kaledern, och min egna november-lön hamnade 1 december. 


Skulle självfallet behöva ta ut december-lönen också, men då hamnar två löner på samma månad. Vilket gör att en stor del av utbetalning #2 tillfaller statlig skatt i programmet / agi. Går detta att justera manuellt? Blir det fel mot Skatteverket om det exempelvis skickas in via arbetsgivardeklaration att november var blank för mig, men december är exempelvis 100k och utan statlig skatt.?

 

Hur kan detta lösas enklast?


Tack på förhand!

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @12312131!

 

I den här situationen löser du detta enklast genom att göra om lönekörningen och lägga in lönen på november månad, så att den ligger rätt från början. Har du redan lämnat in AGI för november behöver du korrigera detta på på Skatteverket. När du ska göra korrigeringen rekommenderar jag att ta kontakt med SKV om hur du ska gå tillväga så att allt blir rätt och riktigt.

 

Återkom gärna om du har några funderingar eller om något känns oklart.

Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!

/Tinne

Hej,


Tack för ditt svar.

 

Hur gör jag detta i praktiken, skapar jag en ny lönekörning i visma, och väljer ett utbetalningsdatum som är bakåt i tiden, exempelvis 25 november? Sedan gör jag utbetalningen nu i december men kvitteras den transaktionen med löneutbetalning med tidigarelagt datum, blir det korrekt? Hamnar då den lönen på novembers lönekörning, även om utbetalningen gjorts i december?

Hej @12312131

 

Om du har gjort två löneutbetalningar i december månad så ska du inte göra någon rättelse utan då är det korrekt att du redovisar två löner för december månad vad gäller arbetsgivardeklarationen.

Har du skapat en lönekörning med utbetalningsdatum i december avseende en löneutbetalning som i verkligheten skedde i november så behöver du låsa upp den lönekörningen och sedan ta bort den. Skapa sedan en ny lönekörning på korrekt utbetalningsdatum.

Vill du inte ta bort lönekörningen kan du ändra utbetalningsdatum se bild nedan. Vi rekommenderar alltid att du tar en säkerhetskopia av programmet innan du låser upp en lönekörning. 

 

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss. 

//Tinna
 

Hej igen,

Jag menade mer om jag kan betala ut en lön i december, som avser november månad. Som alltså hamnar på arbetsgivardeklarationen avseende november, och inte december. Även om den betalats ut i december. Det var nämligen november som missades, och gör vi dubbla utbetalningar i december så blir det mestadels statlig skatt.

 

Mvh 

Hej @12312131

 

Betalar du ut en lön i december månad så kommer arbetsgivardeklarationen för den lönen tillhöra december som redovisningsperiod. Om lönen som betalas ut i december avser arbetet i november har ingen betydelse utan det har med själva utbetalningsdatumet att göra.

 

Vi rekommenderar inte dig att hantera detta på något annat vis utan det är så hanteringen bör vara. Stäm gärna av med din redovisningskonsult eller en lönekonsult om hur de ser på saken. 

 

Och sist men inte minst - varmt välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna