Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FannyA
MEDLEM

Registrera retroaktiv lön i Lön 300

Hej, 

 

Jag har en fundering på hur lönen nu under februari bör göras. 

 

Eftersom vårt kollektivavtal blev klart början på januari, framkom det att vi retroaktivt ska lägga på löneökningen på lönen från 1 november. Det innebär då för oss, lönen i november, lönen i december och lönen i januari. 

 

Vi har fått beslut om 2,8% i löneökning. 

 

För att detta ska bli rätt nu, bör jag då ta 2,8% av respektive månadslöner (3st) och lägga på lönekörningen för februari? (och då givetvis med löneökningen på februarilönen). 

 

Exempel på lön: 

Månadslön brutto 10 000 kr innan ökning, 10 280 kr ink ökning (10 000 * 1,028)

 

Förslag 1

Februarimånad

Löneart månadslön 10 280 kr 

Löneart månadslön 280 kr (nov)

Löneart månadslön 280 kr (dec)

Löneart månadslön 280 kr (jan)

 

Förslag 2

Februarimånad

Löneart månadslön 10 280 kr 

Löneart månadslön 840 kr (nov-jan)

 

...Spelar det någon roll? Finns det en annan löneart man ska använda sig av när det gäller lönen retroaktivt? 

 

Finns det redan en skriven hjälp/tråd, får man jättegärna länka den 🙂 

 

Tack på förhand, 

 

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

I Visma Lön 600 så finns möjligheten att låta programmet beräkna retroaktiv lön. Saknas den möjligheten i Visma Lön 300?

Det som är bra med att programmet gör beräkningen är att det då även tas hänsyn till eventuell frånvaro eller övertid under perioden då även dessa påverkas av lönejusteringen.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Godmorgon!

Som ett komplement till Carinas svar vill jag skicka med dig hjälpavsnittet  hur betalar jag ut retroaktiv lön  där vi hjälper dig med vilka lönearter du kan använda för att betala ut retroaktiv lön i Lön 300. 

Önskar er båda en finfin vinterdag! /Tinna

Tack! Då får jag kolla lite närmare på det 🙂 

Den retroaktiva månadslönen var inge problem att lägga till! Gick enkelt med den färdiga snabbvalet. Tack 😊

 

Men!

Jag kom på ytterligare en fundering, hur fungerar det då om vi säger att ett lönebesked i november hade lönearterna sjuklön, sjukavdrag samt karens (kollegan var sjuk månaden innan)? Lägger jag då in mellanskillnaden för vad sjukavdrag, sjuklön och karens skulle ha varit i november? Då på respektive ovanstående lönearter (som jag annars använder). Samma gäller en kollega i decembers lönebesked. 

 

Om vi säger att jag hade lagt till mellanskillnaden på ovanstående, och sedan i kolumnen för "datum" väljer ett datum i ex. oktober eller november, innebär då att jag behöver rätta arbetsgivardeklarationerna på skatteverket för dessa månader?

 

Är detta rätt att tänka så? Eller hur blir det om någon har varit sjuk. Försökt hitta exempel på detta men kanske är helt solklart för många - men inte helt för mig  😄 Hade gärna sett ett exempel på hur det kan se ut, och om jag hade kunnat applicera detta på det jag ska göra. 

 

Jag kan lägga till ett exempel på hur jag tänkt, men vet ju inte om det är rätt att göra på detta viset. 

 
 

Tack, 

 

retroaktiv lön fråga.PNG

Hej! 

Inte riktigt, du ska inte blanda in de lönearterna du tidigare använt, du behöver inte heller skicka in en ny arbetsgivardeklaration för tidigare månader. Det du ska göra är att använda snabbvalet Övriga tillägg/avdrag som jag ser att du hittat och där hittar du lönearterna 1175 Retroaktiv lön, ej semestergr lön1176 Retroaktiv lön, semestergr lön och 1177 Retroaktiv lön, semestergr rörlig, vilken som ska användas beror på hur underlaget för semesterberäkningen ska påverkas. Det är på dessa lönearter du räknar fram totalen, jag misstänker att det är precis så du gjort men lagt in det på de "vanliga" lönearterna för sjuklön. Det du ska göra är att räkna fram den retroaktiva lönen genom att gå igenom de gamla lönebeskeden för perioden som ska påverkas av retroaktiv lön samt dess avvikelse m.m, du räknar fram vad de anställda skulle haft enligt den nya förhandlade lönen och betala ut eller dra av mellanskillnaden på lönearten/snabbvalet för den retroaktiva lönen. 

Jag visar nedan en bild på hur programmet gör den automatiska beräkningen i Lön 600, det är precis såhär du ska göra men manuellt. Även om du inte kan följa mina siffror eller exakta exempel så hoppas jag detta kan hjälpa en bit på vägen, jag tog ett exempel där den anställde bland annat haft sjukfrånvaro i perioden där retroaktiv lön har beräknats. 


Ha en fin fortsatt eftermiddag! 🙂 
/My

Åh tusen tack för så utförligt svar! Jättesnällt,  nu tror jag detta kommer att hjälpa bra 👍 

 

Ha en riktigt fin em 😊