Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnELarsson
MEDLEM

Rensa på semesterfliken

Hej

Sitter och går igenom företaget semesterskulder.
Det ligger en massa gamla löneskulder kvar på personal som slutat för många år sedan.

Hur kan jag få bort semesterskulden på dem, se där det stå semesterersättning och ett belopp, detta har jag aldrig sett förut, men eftersom det ligger som gamla skulder vill jag få bort dem.

Otroligt mycket och rörigt här och vill få ordning

AnnELarsson_0-1652187727354.png

 

 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej AnnELarsson!

 

Förstår precis hur du känner och som löneadministratör vill man självklart var så noga som det bara går att vara.

 

Anledningen till att du har kvar dessa värden i löneprogrammet är att man inte använde snabbvalet Semester, ersättning och bockade i Semesterersättning vid slutlön i samband med att personen fick sin slutlön hos er. Enda sättet för dig att få bort dessa värden är om du skapar en lönekörning, lägger in ovan nämnda snabbval och sedan lägger du manuellt in lönearten 3232 och samma belopp fast med minustecken framför. Då försvinner värdena på Fliken 5 Semester. Innan du drar i gång med den proceduren vill jag be dig att du tar en säkerhetskopia - man ångrar sällan en säkerhetskopia 🙂 

 

En annan sak är ju frågan om den anställda faktiskt fick dessa pengar men den funderingen överlåter jag till er. Man kan ju ha betalat ut den direkt med löneart 3232 utan att ha gått via snabbvalet. 

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig. 

//Tinna

emma__24
UTFORSKARE

Betyder ju att de inte fått den semesterersättning de har rätt till, så det borde väl egentligen utbetalas till dem... Ett tips är att i framtiden bocka i rutan där det står "Semesterersättning utbetalas automatiskt vid lönekörning" på de som har just det semestervillkoret. Då betalas det ut löpande och det blir ingen skuld.