Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

MalinHolmstrom
UTFORSKARE

Retroaktiv lön på en anställd som gått ner i tid mitt i månaden

Hej,

jag har gjort retroaktiv lön enligt instruktioner i Visma lön 600.

Ändringen av lön gäller från den 1/1-2023.
För Januari fick jag denna texten

"Löneändring har gjorts mitt under löneperioden och retroaktiv lön har därför inte beräknats"
Den anställde har ny lön från 1/1-2023 men har från den 25/1-2023 gått ner till att arbeta 40% i lön.
Jag har gjort en manuell uträkning av daglönen innan och efter löneökning. Jag tänkte att jag sen kunde lägga in differensen som retroaktiv lön för Januari.
Skärmbild 2023-05-15 133150.jpg
Det som gör mig lite "förvirrad" är de lönearter som kommer med tillsammans med retroaktiv lön.
9430 - Justering semestergr. lön
9432 - Justering underlag fackavgift
9433 - Justering underlag arbetstidskonto
De har inte alla samma värde, utan 9430 har ett lägre värde.
Men det är bara på den anställde som har gått ner i arbetstid. Alla andra anställda har samma summa på alla lönearterna.
När jag lägger in 1178 manuellt så får alla ovan lönearter samma summa.
Vad har det för betydelse? Kan det ha påverkats av att den anställde har varit sjuk?
Skärmbild 2023-05-15 132152.jpg

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @MalinHolmstrom 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet.

Vi har tittat på dina underlag och kommit fram till att anledningen till att den semestergrundande lönen är ca 100 kr lägre vid den automatiska beräkningen beror mycket riktigt på att den anställda har varit sjuk. Då lönearterna 3104 Karens Månadsavlönad och 3157 Sjuklön dag 1-14, 80% månadsavlönad inte påverkar den semestergrundande lönen så får du "räkna bort" dessa.

Att det skiljer sig när du registrerar löneart 1178 Retroaktiv lön manuellt beror på att då gör du ingen beräkning utan alla justeringslönearterna får samma belopp. Här behöver du beräkna justeringslönearterna manuellt så de blir rätt.

Hoppas detta kan hjälpa dig och annars rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så får vi koppla upp och kika hur det ser ut på dina lönearter och registreringar i programmet. 

Ha en fin dag

//Tinna

Du skriver att jag måste beräkna justeringslönearterna manuellt, men i Januari har den anställde ingen frånvaro, utan som du ser i min uträkning borde den retroaktiva lönen bli 777,99. Om jag jämför med de andra anställda så är det samma summa på alla lönearterna.
Så som jag förstår det borde jag bara kunna lägga till 777,99 på löneart 1178 och samma på följande lönearterna, då borde det bli rätt.
Varför är det så stor skillnad på löneart 9433? Vi använder inte arbetstidskonto.
Jag provade och ringa er men det var väldigt lång kö just nu.

Hej @MalinHolmstrom 

Det låter som om du tänker helt rätt men slå oss gärna en signal imorgon bitti så ska vi kika innan vi rådgör vidare i ärendet. Du når oss på telefon 0470-70 62 00 och vi öppnar kl. 9 - då är det sällan någon kö. 

Välkommen att kontakta oss

//Tinna