Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anne-Lie3
UTFORSKARE

SEMESTERÅRSAVSLUT SAMT KOLLEKTIVANSLUTA f.o.m. 220401

Spelar det någon roll när jag gör vårt semesterårsavslut. Från och med 1/4 är vi anslutna till IF Metall.

Jah har inte lagt till fackförbund till företaget än. Men vilket är klokast att göra.

Semesterårsavslut först eller lägga till fackförbund för företaget först?

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Om jag vore du skulle jag dubbelkolla med kollektivavtalet om årets (2022-04-01-2023-03-31) semestervärden ska räknas enligt IF Metall eller om det fortfarande ska beräknas på fg semesteravtal?

 

För att semestervärdena ska beräknas på det nya kollektivavtalet behöver du byta semestervillkor innan du gör semesterårsavslutet. (annars kan du göra det i efterhand men då behöver du beräkna manuellt).

I övrigt kan det vara bra att ha koll på att de anställda får rätt semesterdaglön och antalet semesterdagar mm. 

 

Du kan läsa mer här:

Byt semestervillkor »

Beräkning av semestervillkor »

Gränsvärden för semesterdaglön för anställda anslutna till Teknikavtalet IF Metall »

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej Anna!

Jag kollar detta med IF Metall. Jag har även en annan fråga när det gäller att gå med i ett kollektivavtal såsom IF metall! Vi har i 20 år använt oss av semesterlön enligt sammalöneregeln eftersom alla har en fast månadslön. Måste man byta till procentregeln bara för att man blir fackligt ansluten?

Hej Anne-Lie!

Jag tänker mig att även detta är en fråga som du bör ställa till IF Metall så vet vi att svaret är helt korrekt enligt vad som gäller för deras medlemmar. 

 

Ha en fin eftermiddag

//Tinna