Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena B
MEDLEM

SINK i högst 6 månader?

Hej,

 

Enligt Skatteverket så ska en person som kommer till Sverige och ska arbeta kan bara beskattas enligt SINK om personen ska vistas här 6 månader eller mindre. Ska personen vistas och arbeta här mer än 6 månader, ska personen istället beskattas enligt preliminär A-skatt.

 

Om ni var flera som gick på Lönedagen förra veckan så hörde ni att det var det föreläsare som sa att de hade anställda som haft SINK i fler år. Hur går detta ihop?

 

Vad jag vill veta är: Om ett SINK beslut bara gäller i 6 månader, vad händer efter 6 månader? Går det automatiskt över till skattetabell eller behöver personen ansöka om A-skatt då? Behöver jag i löneprogrammet hålla koll på detta på något sätt? Skulle en person kunna åka hem 1 månad för att sedan komma tillbaka och ansöka om ett nytt SINK-beslut? Känner att jag inte har någon koll på detta och har läst på Skatteverket men inte blivit klokare 🙂

 

 

2 SVAR 2
Helena B
MEDLEM

Hej,

 

Lägger till ett svar jag fick från Skatteverket:

 

"Bedömningen av om en person är obegränsat eller begränsat skattskyldig gör vid handläggningen av ansökan om SINK. Vid bedömningen tittar handläggaren på om personen uppfyller förutsättningarna för att anses vara obegränsat skattskyldig eller ej. En förutsättning är stadigvarande vistelse. En person anses stadigvarande vistas i Sverige om personen är i Sverige en sammanhängande tid om sex månader. Dock krävs det övernattning, och ett så kallat kortare avbrott anses inte bryta den stadigvarande vistelsen. Skatteverket tittar även på kontinuitet, d.v.s. återkommande besök under en 12-månaders period.

Om en person som haft SINK beslut kommer tillbaka för arbete i Sverige och det visar sig i den andra ansökningen att personen egentligen är obegränsat skattskyldig på grund av stadigvarande vistelse, ska personen inte bli godkänd för SINK. Istället blir förfarandet att ansökningen görs om till en ansökan om preliminär A-skatt.

En person som har varit i Sverige och arbetat under 6 månader samt blivit beskattad enligt SINK och som bestämmer sig för att stanna längre, ska skicka in en ansökan om preliminär A-skatt. Det tidigare SINK beslutet ska då upphävas eftersom personen anses obegränsat skattskyldig från dag 1. Det innebär att personen ska ha beskattats med preliminär A-skatt sedan dag 1."

 

Om det är som Skatteverket säger hur kan då personer ha SINK i flera år? Jag har hört andra lönekonsulter säga detta. 

Hej @Helena B
 

Tack för att du hör av dig med frågor gällande SINK och hur detta ska hanteras. Jag har endast möjlighet att besvara hur hanteringen ser ut i Visma Lön så för dina övriga frågor hänvisar jag till Skatteverket eller en lönekonsult.  

Programmet Visma Lön känner inte av hur länge du har haft en markering för SINK och avmarkerar inget per automatik åt dig. 

 

Vill du ha hjälp av programmet att komma ihåg när det är dags att byta skatteinställning på en anställd skulle du kunna arbeta med notifieringklockan. Där lägger du in en påminnelse som kommer upp när du skapar din lönekörning och du har då möjlighet att avmarkera rutan för sink.

 

Hoppas detta kan hjälpa dig och att du får en fortsatt fin dag.

//Tinna