Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sammanfallande semesterår

Om man har sammanfallande semesterår (jan-dec) och räknar ut hur mycket semester man tjänar in under första året så blir man väl inte återbetalningsskyldig om man slutar inom fem år? Exempel Kalle börjar arbeta i maj och har fram till dec tjänat in 21 dagar som han tog ut i juli samma år. I januari år 2 så får Kalle 30 nya dagar som han kan ta ut under året.

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men blir inte det en typ av förskott? Om semesteråret är jan-dec och dagarna tas ut på intjänandeåret.... Om man då tar 25 dagar i juni/juli och slutar i september så har du ju inte hunnit att tjäna in alla dagar. Eller tänker jag helt fel? El missuppfattar jag hur dagarna tas ut? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men om man arbetar till sista dec då har man tjänat in de 21 dagarna som man tog ut i juli. Då måste det ju vara plus minus noll.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nä, jobbar man hela året tom 31/12 så ska du ju inte tagit ut något förskott. Då har du ju tjänat in semesterdagarna. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja alltså om man börjar sitt arbete 1 maj och avslutar 31 dec, då är man ju inte skyldig företaget någon semester om man inte tagit ut mer semester än vad man tjänat in. Visst menar vi samma?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vanligtvis hanteras det följande:

Har ni samma intjänandeår som uttagsår och ni därmed räknat ut att en anställd fram till December tjänat ihop 21 dagar. Då har den anställde tjänat ihop dessa dagar och blir inte återbetalningsskyldig. Nästkommande år får den anställde nya dagar och så fortsätter det.

Skulle personen sluta innan December och därmed hunnit ta ut 21 dagar, kan ni som företag värdera huruvida ni vill att den anställde ska bli återbetalningsskyldig av dagarna eller inte.

Vad gäller förskottsdagar, så brukar detta vanligtvis innebära att ni har föregående år som intjänandeår. Det vill säga att när den anställde blir anställd så börjar den tjäna ihop dagar som den inte får ta ut förrän nästkommande år. I detta läge kan företaget komma överens om att erbjuda förskottsdagar. Man brukar säga att skulle den anställda sluta inom 5 år, blir personen återbetalningsskyldig av dagarna. Men också att efter 5 år och personen arbetar kvar på företaget skrivs dessa dagar av. Detta är självklart något företaget själva får komma överens om och kolla vad som står i avtalet. 

Men har ni samma intjänandeår som uttagsår skulle jag säga att personen inte blir återbetalningsskyldig om den slutar inom 5 år. Utan istället om den anställde hunnit ta ut alla sina intjänandedagar för året, men sedan slutar tidigare än väntat.

Hoppas svaret klargjorde din fråga.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja precis, Du har inte tagit ut mer semester än det som du tjänat in. Så tänker jag också under förutsättning att man jobbar hela perioden. 
Hade du slutat innan hade det ju kunnat vara tal om förskott. Det var jag som gick händelserna i förväg... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så jättemycket för era svar! Det är precis såhär jag tänker med, skönt att ha någon att diskutera med när man är ensam på sin avdelning!

Ha en bra dag!

/Sanna