Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

catarina ScF
UTFORSKARE

Särskilt högriskskydd

Hej!

Har en anställd som fått intyg om Särskilt högriskskydd tom 230531. Finns det någonstans i Lön 600 där man kan lägga in på den anställde att det inte ska dras karensdag för den perioden som är beviljad?

 

13 SVAR 13
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Jag har inte hittat någonstans att lägga in detta med automatik, men kolla med supporten för säkerhets skull. Finns det något så får du gärna återkoppla. Själv hanterar jag detta manuellt var månad, men vi är bara 10 anställda så det är ju hanterbart. 

Mitt förslag är att du lägger in en notering på den anställde. Noteringen "Pluppar" upp vid varje lönekörning och ge i alla fall en påminnelse om detta.

 

//Carina

catarina ScF
UTFORSKARE

Hej, 

Noteringen kan man använda men det vore önskvärt att kunna lägga in på den anställde direkt som styr över karensavdraget. Tack för ditt svar!

Det håller jag med dig om, ett önskemål från mig också!

 

Har vid flera tillfällen upptäckt att karensdagen trillar in om man behöver låsa upp lönekörningen för att göra någon justering på någon annan anställd. Då gäller det att kolla upp lönen för den person som har högriskskydd så att inte karensdagen trillat in med automatik igen.

Hej @catarina ScF och @CarinaEsp

 

Tack för att ni hör av er när det är något vi kan göra bättre i programmen. 

 

Vi skulle uppskatta om ni hade möjlighet att lämna detta som ett förbättringsförslag direkt till vår utvecklingsavdelning. 

I Visma Lön finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.  

 

 

Ha en fin dag och välkomna tillbaka till forumet båda två 🙂 

//Tinna

Fixat!

CarinaEsp
CHAMPION

Tack Tinna 🙂  Kikar på det när jag har löneprogrammet öppet

Ella1978
MEDLEM

Hej.

 

Vi har samma problem, har lagt det som ett förbättringsförslag. Förhoppningsvis hjälper det ju fler som har problem som meddelar det att det kan åtgärdas.

 

Ha en fin dag!

catarina ScF
UTFORSKARE

Letar efter en rapport att skriva ut som underlättar vid ansökan av ersättningen för sjuklönekostnader hos Försäkringskassan men har inte hittat någon...

 

Jag skulle vilja att den tar med personnr, datum för sjuklön, sjuklön och sociala avg. Och det ska vara specificerat per dag!

Någon som har tips?

 

Eller - Ni som har gjort detta tidigare - får man skriva in tex 1/9 - 30/9 och därefter ange hur många sjukdagar samt sjuklön och sociala summerat??

Hej catarina ScF!

 

Du kan använda rapporten Ackumulatorlistan som du hittar under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Övrigt - Ackumulatorlista - gör urval på Sjuklön. Vill dock flika in med att personnummer inte skrivs ut på rapporten.

 

Enligt Försäkringskassan så behöver ni inte ansöka om ersättningen, utan du som arbetsgivare betalar ut sjuklön till de anställda som vanligt.

Varje månad lämnar du som arbetsgivare in arbetsgivardeklarationen, där du fyller i sjuklönekostnaden och skickar in till Skatteverket.

Skatteverket meddelar Försäkringskassan om sjuklönekostnader och lönekostnader.

Du kan läsa mer om detta på Försäkringskassans hemsida.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina funderingar, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra frågor.

Hoppas att du får en fin helg!

/Tinne

catarina ScF
UTFORSKARE

Tack för svar @Tinne Lestrin 

Men det är inte höga sjuklönekostnader det gäller utan särskilt högriskskydd. Det ska arbetsgivaren söka hos Försäkringskassan. 

Därför efterlyser jag underlag att skriva ut med sjuklönekostnaden samt sociala avg. När jag tittar på utskriften du tipsar om kommer endast sjuklönekostnaden med, inte sociala... Finns det någon annan rapport som passar bättre? 

Hej @catarina ScF

Det finns ingen färdig utskrift för detta i programmet men vad jag förstår så ska du kunna se själv beloppet på AGI:n i fältkod 499. Kanske kan det räcka?  Du kan även prova att skapa en egen rapport och då hade jag nog valt att utgå från lönehistorik, lönearter och testat mig fram. Det kräver lite tålamod men bör vara fullt möjligt. 

 

Egna rapporter är inget supporten hjälper till med att skapa men av en händelse så råkade jag hitta en tråd, Skapa rapport där en fd kollega till mig ger riktigt bra hjälp och den vill jag såklart att du ska se. Sedan finns det alltid möjligheter att få hjälp från en partner till oss om så önskas men jag tror nog att du kommer att lösa detta själv 🙂

 

Lycka till och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

 

 

catarina ScF
UTFORSKARE

Så klar kan jag använda AGI:n! Tack 🙂

Går det att skriva ut AGI:n för bara en person??

Hej Catarina!

 

Som du säkert har koll på så är Arbetsgivardeklarationen uppdelad i två delar - en för företaget och en på individnivå.

När du förhandsgrandskar rapporten i Visma Lön 600 så ser du individuppgifter på varje anställd för sig, men det går inte att välja att endast redovisa en av de anställda. Vill bara flagga för att i AGI:n så står dock inga datum för exakt sjukdag, vilket kan vara bra att tänka på om du ska använda den. 🙂
 

Trevlig helg!

/Tinne