Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Schemaändring retroaktivt

En anställd har ändrat schema, men meddelat det först flera månader efteråt. Semesterersättning och sjuklön har därför troligen blivit fel. Jag kan lägga in det nya schemat på fliken "Anställda, lön" i personalregistret. Men hur får jag rättningar på kommande lönebesked? Går det att lägga in schemat bakåt i tiden?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Peter,

Det går inte att ändra schema bakåt i tiden eftersom månaderna blir låsta när de är kopplade till en låst lönekörning. 
Har du använt snabbvalen i programmet kan du välja att korrigera snabbvalen i kalendariet under Lönearbete- kalendarium och dubbelklicka på snabbvalet i kalendern och välja "Korrigera" Då kommer det snabbvalet att vändas tillbaka på nästkommande lönekörning. Och sen får man använda manuella lönearter för att justera så att beloppen blir korrekta. Sen kommer du även behöva skicka rättelse till skatteverket gällande arbetsgivardeklarationen på individnivå. 

Gällande semestern så kommer man behöva räkna om det manuellt vid semesterårsavslutet om det är så att sysselsättningsgraden inte stämmer. Har personen tagit ut semester under perioden de har haft felaktigt schema så kan man även här korrigera snabbvalen så de vänds tillbaka på kommande lönekörning och sen lägga in manuella lönearter med de rätta beloppen. 

Vill du har mer vägledning får du gärna kontakta oss.

Ha en fin dag!

// Amanda