Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

Semester - automatisk uträkning

Skulle ju göra lönekörning med semester nu i semestertider. Har tidigare bara klickat i den tomma raden, skrivit semester och tryckt Enter. Då har dialogrutan för semester kommit upp, jag har fyllt i från och med och till och med och sedan har det rasslat till och fyra rader med all uträkning har uppenbarat sig.

 

Nu kommer enbart en rad fram som kräver egen uträkning. Fick gå tillbaka till förra året för att se vilka lönearter som skulle till för att få ihop det.

 

Har suttit med Visma Lön 600 tidigare men har nu 300. Är det därför jag inte känner igen mig?

 

Mvh Lena

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Lena!

 

Lön 300 och Lön 600 fungerar lika så jag tänker mig att det är liten bock som ska kryssa i. Chansar på att du har semestervillkor 20 och hoppas det stämmer. Brukar du betala ut semestertillägget i samband med uttagstillfället kanske? Kontrollera hur det ser ut hos dig inne under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och dubbelklicka på villkor 20. När du ändå är här inne är det bra om du kollar så procentsatsen för semestertillägget stämmer med den ditt företag ska ha. 

 

När du sedan står inne på lönespecifikationen och i kolumnen löneart - skriver semester tycker jag att det högst upp borde komma två gula pluttar där den översta bör heta Semester, uttag. Så blir det när jag testar hos mig och du ska inte behöva göra några beräkningar utan snabbvalet ska hantera detta. 

 

Om du redan har korrekta inställningar på snabbvalet och det ändå inte fungerar så kanske vi behöver koppla upp och kontrollera hur det ser ut hos dig. För att göra detta behöver du ta kontakt med mina kollegor på supporten så löser vi ärendet i den kanalen istället. 

 

Välkommen att höra av dig!

Tinna

 

Tack för påminnelsen om att dubbelklicka på 20 för att få in 13%. Den rackaren hade fallit ur minnet helt var den fanns. Kickar den in för de rörliga delarna också?

 

Har du testat igen: Övningsbolaget i Lön 300 och i 600 samt "mitt" bolag (Lön 300). Alla tre varianterna gör samma sak. Vare sig jag står inne i lönekörningen eller i kalendariet och väljer "Semester, uttag" så kommer dialogrutan upp med löneart "9107 - uttag preliminära semesterdagar" upp.

 

Vad har jag kommit åt för inställning när det blir så här?

 

Mvh Lena

Jo - som svar på din fråga. Det fanns en bock att betala ut vid semestertillfället.

Ahhh, Premininära semesterdagar då är jag med! Då behöver du göra semesterårsavslut för det semestervillkoret. När du gjort det kommer du känna igen dig och slippa manuellt meckande. 

/Tinna

Tack, snälla!

Vad man kan komma ihåg fel! Jag var övertygad om att jag gjort avslut på alla villkor, men hade missat villkor 20. Tack igen!!

 

Mvh Lena

Härligt att det löste sig Lena!

Vill även passa på att tacka dig för alla fina bidrag och lösningar som du ger här i forumet. 

 

TInna