Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semester mer än 12 dagar

Har nyligen fått höra att det har gjorts en ändring gällande semester på månadsanställda.
Om man tar ut mer än 12 dagars semester ska månadslönen göras om till timlön.
Detta ska vara ett beslut som tog i våras men jag hittar ingen info om det.
Någon som har hört talas om det och kan ge mig en mer utförlig förklaring?

4 SVAR 4
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Patima,

Detta är inget som vi på Visma har hört talas om. 
Våra program följer lagar och regler och uppdateras alltid när det kommer nya lagar och förändringar. 

Ha en fortsatt fin dag!

/Annelie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok märkligt då vi nyss gjort en lönematchning för TransPA . Det var våran support då som berättade om detta beslut som ska ha tagits gällande semester.
Men som sagt jag hittar ingen info om detta så får går på det Visma säger.

Tack för svar!
Jenny Lu
UTFORSKARE

Ingenting jag heller hört talas om, låter väldigt konstigt. Kan det vara så att er support blandat ihop det med 12%-regeln på något sätt? Hade jag varit du skulle jag kontakta er support igen och be om förtydligande.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Patima!

 

Jag ser att detta inlägget är gammalt men jag dök på det av en slump när jag sökte efter ett annat inlägg. Har du fått klarhet i detta? Annars se info från Transportföretagen nedan;

 

"Frånvaroavdrag vid semester och annan längre frånvaro enligt Transportavtalet
I samband med semestertider vill vi passa på att uppmärksamma om Transportavtalets regler för löneavdrag vid längre frånvaro, inklusive semester.
När en arbetstagare som avlönas med månadslön under en kalendermånad har varit frånvarande fler än 12 arbetspass ska avdrag göras med hela månadslönen. Därefter utges lön per timme för den faktiskt arbetade tiden samma månad. Se 16 § 4 mom 6 st i Transportavtalet. Frånvaroavdraget och lön för arbetade timmar hanteras vid löneutbetalningen månaden efter frånvaron. Se exempel nedan.
Tidigare har Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Transportarbetareförbundet haft olika åsikt rörande huruvida denna avdragsregel är tillämplig vid frånvaro på grund av semester. Efter en dom från Arbetsdomstolen (AD 2018 nr 20) är det nu klarlagt att bestämmelsen är tillämplig vid semesterfrånvaro, vilket Biltrafikens Arbetsgivareförbund också alltid har ansett. Domen AD 2018 nr 20 rörde avdragsregeln i Miljöarbetareavtalet men är avgörande även för Transportavtalet.
Exempel En arbetstagare har 20 dagar semester i juli. I juli betalas full månadslön för juli ut, med tillägg och avdrag avseende juni. I samband med augustilönen görs sen avdrag med en hel månadslön för frånvaron i juli och timlön utges för arbetade timmar i juli. Eventuell semesterlön för semesterdagarna i juli ska också utbetalas med augustilönen."