Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Semester under sjukdom - Lön

Jag har en anställd som är 100% sjuk och får ersättning från Försäkringskassan. Nu ska jag registrera semester och sjuk på samma dag men det vill inte Visma600 godkänna, pga att arbetstiden inte stämmer, det blir mer än 8 timmar. Hur registrerar ni semester under sjukdom?
15 SVAR 15
NY MEDLEM

Re: Semester under sjukdom - Lön

Hej . 

Är man sjuk så är man sjuk och då tar man inte ut semesterdagar. 
Så man registrerar inga semesterdagar under sjukdomstiden.
NY MEDLEM

nja, det stämmer inte. Om man har gått över arbetsgivarperioden, alltså mer än 14 dagar, så får man ha semester och sjuk samtidigt.
NY MEDLEM

Avdraget i timmar och lön ska vara som för sjukdom men betala ut semesterdaglön/semestertillägg och dra bort semesterdagar.
NY MEDLEM

Det ska inte göras sjukavdrag för dessa dagar men sjukdom ska ändå registreras för att inte bryta sjukperioden.
Det jag undrar är hur jag får in både frånvaro Sjukdom och Semester på samma dag. I andra lönesystem har jag haft en frånvaroart som heter Semester under sjukdom. Den har varit inställd så att det blir rätt i arbetstid, statistik mm. Men jag kan inte hitta någon lämplig frånvaroart för detta i Visma600.
NY MEDLEM

Men har man gått över dessa 14 dagar så ska sjukavdrag göras och sjukersättning får man från försäkringskassan. Vill man även ta ut semester under denna period så ska semesterlönen betalas ut och semesterdagar minskas. Dock ska inget semesterlöneavdrag göras då man inte kan göra dubbla avdrag för samma dagar.

NY MEDLEM

Jag kan lägga in både semester och sjuk samma dag i Visma 600,  men då blir alltså löneart 3205 0 kr i avdrag, men löneart 3215 betalar ut en semesterlön till personen.

NY MEDLEM

Frågan är hur jag registrerar båda frånvaroarterna i kalendariet, ersättning och avdrag har jag koll på.
NY MEDLEM

Jag lägger bara in semesterdagarna som vanligt sen kopplas dessa automatiskt till lönerat  3235, 3215 samt 3205.

NY MEDLEM

Vi har nog olika avtal, mitt snabbval kopplar till 6362,6342 och 6333...men det ser jag nu att det blir inget avdrag så pengarna blir bra. Förväntade mig att det skulle vara en särskild frånvaroart men det här funkar. Tack!