Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesterårsavslut och byte från tim- till månadsavlönad

Hej,

Vi ska göra semesterårsavslut per 2020-03-31 och samtidigt har vi en anställd som övergår från tim- till månadsavlönad och ska därför också byta semestervillkor. Tidigare betalades det ut semesterersättning direkt vid varje lönekörning till den anställde.

Det finns ju en guide; Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom men jag är osäker på när jag ska göra den extra lönekörningen i förhållande till semesterårsavslutet. Den anställde har löneavvikelser i mars månad men de ska ju påverka timlönen som betalas ut i april avseende mars och därför den semesterersättning som avser mars-lönen. Det ska ju inte påverka själva semesterberäkningen. Förstår ni min tveksamhet?

 

Jens Hassel

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan Jens! 

Har jag förstått det korrekt att anställd byter anställningsform till månadslön från den 1:a april? 


Om så är fallet spelar det egentligen ingen större roll när semesterårsavslutet görs i samband med den extra lönekörningen du gör för månadslönen, eftersom denna avser lön i april. Programmet känner automatiskt av att denna lönekörning inte avser tidigare semesterår och kommer därav inte påverka beräkningen alls. Det viktigaste här är att du gjort färdigt och låst ordinarie lön som avser timlönen i mars + avvikelser. Har ni intjänande år förgående år för semestern så kommer den anställde inte få några betalda semesterdagar att ta ut efter semesterårsavslutet, då denna semester som skulle tjänats in under 20190401-20200331 betalats ut som semesterersättning varje månad istället. 

 

Jag hade gjort följande: 
 

1. Gör ordinarie lön som avser April för timlön + avvikelser och lås den. 

2. Gå in i anställningsregistret för den anställde, byt anställningsform och semestervillkor. 

 

3. Gör semesterårsavslutet. På så sett kommer semesterberäkning göras för den anställde och korrekt antal dagar registreras i anställningsregistret automatiskt. I detta fallet blir det obetalda dagar eftersom semesterersättning betalats ut varje månad tidigare. 

 

4. Följ sedan från punkt 5 i det skrivna hjälpavsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom som du hänvisat till ovan. 

Är något oklart eller om jag missförstått när bytet ska ske får du gärna återkomma. 🙂 
Ha en fin fredag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

 

Tack för svaret!

 

Du har förstått allt korrekt. När jag lägger in som du skriver nedan räknas det dock fram "Rörlig semesterlön" och "Återstående rörlig semesterlön". som kommer med på semesterskuldslistan innan jag gör semesterårsavslutet. Kommer det att räknas om senare eller ska den nollas?

 

Hälsningar Jens

Hej igen Jens! 

Rörlig semesterlön räknas bara fram vid semesterårsavslutet om du använt lönearter som påverkar den rörliga semesterlönen. Har den inte utbetalats innan nästa semesterårsavslut kommer beloppet att försvinna och ersättas av ett nytt uträknat belopp som gäller för nästkommande år. I med att den anställde i ditt fall börjar på semestervillkor 20/21 från första april tänker jag att den rörliga delen inte ska betalas ut, imed att det är från det nya semesteråret. Du kan alltså fortsätta med semesterårsavslutet och låta programmet räkna fram ett nytt uträknat belopp som gäller. 
 

 

Trevlig helg! 

/My