Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesterårsavslut vid korttidspermittering

Hej.

undrar hur man ska hantera generellt semesterårsavslut när korttidspermittering är del av mars. Får fram varning att det ej är semestergrundande deltidsfrånvaro.  och enligt avtal ska semester och intjänande inte påverkas av korttidspermitteringarna.

 

Jessica

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jessica,

 

Lönearterna för korttidspermittering påverkar inte någon frånvaro som standard. Tror att det är någon annan form av deltidsfrånvaro som programmet hänvisar till. 

 

Prova med att du skriver ut en Ackumulatorlista över ackumulatorn ej semestergrundande frånvaro på datum för intjänandeåret. 

 

I dokumentet Ej semestergrundande deltidsfrånvaro kan du läsa mer om deltidsfrånvaro och hur du ev. justerar den. Om just du ska justera eller inte är en fråga för ditt avtal. 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan det vara att man lagt in löneväxling som stör? Det var ju en av punkterna man skulle lägga in vid korttidspermittering.

Hej Jessica,

 

Nej att du har lagt in löneväxling ska inte påverka detta. Hur såg det ut när du skrev ut ackumulatorlistan som jag tipsade dig om? Fick du fram några värden på den?

 

Du vet det säkert, men jag skriver det ändå så kanske vi kan hjälpa någon annan i forumet. Det du letar efter är ej semestergrundande frånvaro som inte är i hela kalenderdagar utan som endast är i timmar. Inne på den anställdas semesterflik kan du till höger se en ruta för ej semestergrundande frånvaro timmar. 

 

När programmet gör en beräkning av antalet semesterdagar tas hänsyn till ej semestergrundande frånvaro i hela dagar men inte om en anställd har mycket deltidsfrånvaro. Dock räcker det att en anställd har varit tjänstledig en halv dag för att meddelandet ska visas. 

 

Är det inte så många timmar kommer inte det att påverka den anställdas sysselsättningsgrad men om du har någon som har ett högre värde kan det bli aktuellt för dig att göra en omräkning av sysselsättningsgraden. Du kan läsa mer om hur du korrigerar i länken i mitt tidigare inlägg. 

 

Hoppas du hittar vad som genererat upplysningen. 

 

/Tinna