Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesteravdrag ändrad sysselsättningsgrad

Vårt företag har sammanfallande semesterår och intjänandeår. En anställd ändrar sysselsättningsgrad från 100% till 80%. Nu har jag löneberett semesteruttag i den nya tjänstgöringsgraden och jag är inte överens med löneprogrammet om semesterlöneavdraget. Det är draget på en 100% lön men jag har förstått att avdraget ska göras på den anställdes aktuella lön d.v.s.80% lön (enligt Tholin & Larsson). Är det en inställning man gör i programmet månne?

2 SVAR 2
Jenny Lu
UTFORSKARE

Har fått samma info från vår arbetsgivarorganisation så det verkar vara då man ska hantera det.
Det går att ändra på genomsnittlig sysselsättningsgrad på personalkortet (fliken Lön), så har jag gjort. Då blir semesterlön/avdrag samma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag korrigerar mig själv! 🙂 Semesterdagen var uttagen i den månad då hen fortfarande var heltidsanställd därav 100%. Sysselsättningsgraden har jag inte ändrat manuellt då den ändrar sig själv när jag lägger in det nya schemat. Och så har jag testat att lönebereda uttag av en semesterdag med datum i det nya schemat och då drar den med 80% lön. Semesterlönen har hela tiden varit beräknad med medelsysselsättningsgraden vilket jag är med på. Frid fröjd. Tack Jenny för input!