Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Semesterdagar för en nyanställd - Visma Lön 100/300/600

Hej!

Jag har
en fråga gällande semester.

Ett aktiebolag gäller semesterperiod som sträcker sig under kalenderåret och
intjänande år är samma som semesterår som är ganska förmånligt för anställda.

Jag
undrar hur hanteras semester för den del av semesterdagar som inte är intjänade
än under året.

Exempel:
En anställd började den 1 mars och hon har tjänat in 8 semesterdagar tom 30 juni.
Hon tar dock 15 semesterdagar from 1 juli.

1.Betyder det att resterande 7 dagar (15-8= 7) blir
obetalda eller får hon ta dessa i förskott?

2.Under året har anställda rätt till 25 semesterdagar. Hur skriver jag in i rubrik "Semester", 25 betalda dagar eller uppdaterar jag den fiken per 1 juli och skriver där 8 betalda och 17 obetalda?? Det skulle innebära att den typ av uppdatering måste göras manuellt?

Tacksam för svaret!

3 SVAR 3
NY MEDLEM

Re: Semesterdagar för en nyanställd - Visma Lön 100/300/600

Hej,

När en anställd börjar mitt i semesteråret och ni arbetar med intjänade år samma som uttagsår måste ni manuellt lägga in betalda dagar och obetalda dagar. Nästa år är den anställda med under semesterårsavslutet och programmet kommer att lägga in de tilldelade dagarna. Lite speciellt är också att ändras förutsättningarna under pågående semesterår, tex den anställda är tjänstledig eller har annan ej semestergrundad frånvaro så får de betalda dagarna värderas om och justeras ner manuellt.

Du räknar ut vid anställningsstart att den anställda får  306/365*25 dagar betalda vilket blir 21 dagar.

Så värden du fyller i på semesterfliken är 25 semesterrättsdagar, 21 betalda och 4 obetalda.

De 21 betalda dagarna är egentligen inte intjänad förrän hela semesteråret är inarbetat och innebär att slutar en anställd under semesteråret kan denna bli återbetalningsskyldig om en allt för stort antal semesterdagar har plockats ut.

Måste tillägga att du alltid måste kontrollera tex gällande kollektivavtal då det finns en mängd avvikelse från den generella semesterlagen.

Ha en bra dag !
Mia
NY MEDLEM

Hej!

Tack så mycket för svaret!

Hur ska hanteras semestertillägg i det nämnda fallet? Jag kommer att köra löner för augusti med avvikelser för juli, där alla anställda tog semester och vej ej om de har rätt till semestertillägg eller ej?

Tack för hjälpen!

NY MEDLEM

Hej igen,

Tillägget räknas ut enligt följande:
Månadslön * semestertillägg %.

Har den anställde ändrat på sysselsättningsgraden får du ta hänsyn till det med beräkningen:
Månadslön * semestertillägg %/Aktuell Sysselsättningsgrad * Genomsnittlig sysselsättningsgrad intjänande år 

Vad just ni arbetar med för semestertillägg % får du lägga in i företagsinställningen som du hittar under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Semester.
Dubbelklicka på ditt villkor och lägg in den % du ska arbeta med.

/Mia