Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesterdagar för nyanställd

Jag har en nyanställd där jag inte ser årets semesterdagar. Företaget har kalenderår som semesterår. Personen blev anställd i augusti och borde därför ha semesterdagar som syns i programmet. Hur gör jag?

5 SVAR 5
Jenny Lu
UTFORSKARE

Om ni har intjänandeår året före har ju den anställde inga semesterdagar förrän efter semesterårsavslutet, enda alternativet då är isf förskottssemester.

Har ni sammanfallande semesterår får du själv räkna ut hur många semesterdagar hen har rätt till och lägga in det i semesterfliken på anställningsregistret. Räkna antal anställningsdagar 2016/366*25 (eller annat antal semesterdagar om det skiljer sig).

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

Precis som Jenny skriver ovan hanteras det lite olika beroende på om ni tjänar in dagarna året innan eller om ni har sammanfallande semesterår.
Uträkning av semesterdagar är också olika beroende på vilket semestervillkor ni tillämpar - du kan i löneprogrammet söka på Semesterberäkning XX (skriv 10, 20 40 eller 50) beroende på vilket semestervillkor ni valt på den anställde, för att få fram exakt hur uträkningen ska göras.

Återkom gärna med mer information om något känns oklart eller om du har fler funderingar/frågor

Ha en fin dag
/Susan
eva___32
UTFORSKARE

Hej

Vi tillämpar förskottsemester och intjänande år är lika med semesterår (1/1-31/12).
Semesterrätten är 25 dagar.
Vi får en nyanställd som börjar hos oss den 22/8 och jag undrar om det blir rätt om vi lägger in 12 st betalda dagar i förskott för henne och inga obetalda?

Eller om hon ska ha 12 st betalda dagar och 13 st obetalda dvs 25 dagar totalt?
Beräkningsformel 163/365*11,16

Mvh

Eva

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Eva! 

Känner den anställde att det att den klarar sig på 12 betalda semesterdagar så ser ditt alternativ två bra ut. Dock är det lite annorlunda med beräkningsformeln. Beräkningsformeln för antal semesterdagar ser ut enligt följande: ((Anställningstid hela kalenderdagar – Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar

Du kan utifrån resultatet på betalda semesterdagar fylla upp med obetalda semesterdagar.

Med vänliga hälsningar
Philip 
eva___32
UTFORSKARE

Hej

Självklart ska formeln vara som du skriver:)

Mvh

Eva