Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Semesterlön vid sjukdom längre än 180 dagar - Lön 300/600

Jag har en anställd som har varit sjuk med olika sysselsättningsgrad mer än 180 dagar, den anställde har lagt in semester 30 dagar under sommaren och nu blir det utbetald 0,8% av hennes månadslön i semesterersättning? Är det riktigt? Och går jag in på hennes kort så står det och beräknad sysselsättningsgrad 100% det kan väl inte vara riktigt?
2 SVAR 2

Re: Semesterlön vid sjukdom längre än 180 dagar - Lön 300/600

Om ni har sammanfallande semester så ska det räknas om och ändras på "genomsnittlig sysselsättningsgrad" på personkortet för att semesterlönen ska minskas.
Är det intjänande fg år så ska detta räknas ut i samband med semesterårsskiftet och påverkar inte uttag av semester detta året.

Menar du att den anställde var sjuk längre än 180 dagar förra året och den tagit semester detta året. I så fall skulle detta ha räknats ut vid sem.skiftet. Det går att ändra på i efterhand dock. Under sparade semesterdagar på personkortet ska värdet 100% ändras till vad du kommer fram till i uträkningen. Se bild.

ANSTÄLLD

Re: Semesterlön vid sjukdom längre än 180 dagar - Lön 300/600

Hej Marie,

Precis som Mikael_Magnusson så fint förklarar med sin bild så beror värdet på semesterdagarna på flera olika saker.
 Vad har ni för semesterår och vad har ni för intjänande år för det semesteråret? Detta ser ni antingen på flik 5 Semester på den anställde alternativt under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - dubbelklicka på villkor 20.
 Vad har den anställde för sysselsättningsgrad/årets genomsnittliga sysselsättningsrad på flik 3 Lön?

Om en person har ett ursprungsschema i bakgrunden som är 100 % sysselsättningsrad men sen är sjukskriven på heltid så påverkas ej sysselsättningsgraden. Är samma person deltidssjukskriven och endast får timavdrag så kommer programmet ge er en påminnelse att ni eventuellt bör beräkna om den genomsnittliga sysselsättningsgraden.
Detta då heltidsfrånvaro i form av sjukskrivning inte påverkar värdet på de betalda dagarna utan endast antalet betalda dagar (beroende på om frånvaron har övergått från semestergrundande till ej semestergrundande).

Du kan läsa mer om detta i den skrivna hjälpen och dokumentet Semesterberäkning semestervillkor 20/21 - Månadslön med semestertillägg + rörliga delar».

Då du även nämner att den anställde har varit långtidssjukskriven över 180 dagar vill jag även slå ett slag för dokumentet Långtidssjukskriven över två semesterår»

Återkom om du behöver mer hjälp.

Ha en fin dag!
/Cecilia