Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica38
MEDLEM

Semesterlöneskuld vid brutet bokföringsår

När jag tar ut listan är antalet dagar rätt men semesterdaglönen drygt dubbelt så stor som den borde vara. Var hittar jag en rapport som jag kan skriva ut med uppgifter om vad varje anställd tjänat? Tänker att jag måste räkna ut detta manuellt nu!

7 SVAR 7
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Monica38!

 

Det är svårt att säga exakt vad som gör att semesterdaglönen är större än vanligt då det kan vara många olika parametrar som spelar in. För att hjälpa dig vidare i din fråga skulle jag behöva veta lite mer om hur ni arbetar på ert företag. Det jag undrar är: 

 

1. Vilket semesterår har ni? 

2. Vilket intjänandeår har ni? 

3. Vilket semestervillkor ni arbetar med? 

4. Vilka specifika inställningar på det semestervillkoret ni har i era företagsinställningar?

 

Inne i programmet finns en utskrift som heter Sammanställning inför semesterårsavslut som vi rekommenderar att spara ned vid varje semesterårsavslut. Där ser du hur värdet på de betalda dagarna har räknats fram. Vi brukar säga att den kan användas lite som ett facit vid semesterårsavslut så ibland kan det vara bra att kika över den för att se om siffrorna stämmer. Du hittar den här rapporten under Utskrift - Semester i programmet. En sak du inte hittar i rapporten Samanställning inför semesterårsavslut är dock var värdena kommer ifrån. Om du vill ta reda på detta så används rapporten Ackumulatorlista till det. I utskriften finns många parametrar att filtrera på och du når den genom att gå in under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Övrigt i programmet. Jag skickar också med forumtråden Utskriften Ackumulatorlista som beskriver lite mer utförligt vad rapporten kan användas till och hur du hittar den.

 

Sedan vill jag också passa på att skicka med dig vårt hjälpavsnitt Beräkning semestervillkor där du kan få vägledning kring hur du beräknar de olika villkoren så att du kan dubbelkolla med resultatet du får ut från rapporten samt hur det ser ut på semestervillkoret ni använder i era företagsinställningar. 

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig något i att försöka ta reda på hur den högre semesterdaglönen har uppkommit. Om du inte kan hitta något med hjälp av rapporterna så är du varmt välkommen att höra av dig med ytterligare info så ska vi försöka hjälpa dig vidare. 

 

/Agnes

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej!

Så här ser mina inställningar ut:

Vilket semesterår har ni? 

Just nu pågår 2021-04-01 – 2022-03-31

Vilket intjänandeår har ni? 

Just nu är intjänandeår för uttag 2022-04-01 – 2022-03-31

Vilket semestervillkor ni arbetar med? 

10-Semesterlagen anställd med semesterdaglön

Vilka specifika inställningar på det semestervillkoret ni har i era företagsinställningar?

Aktvt är ibockat

 

Jag har skrivit ut rapporten Underlag för semesterberäkning. Där ser jag att det finns en rad, Ingångsvärde, på de anställda som har fått ett helt galet belopp på daglönen. Jag ser ju att det är felet, hur får jag bort ingångsvärdet?

Så här ser det ut:

05-Namn på personalen

Semestergrundande lön

Ingångsvärde                             277 592,80

1101 Månadslön                        140 545,00

1170 Premielön                           25 000,00

 

Det belopp som är semesterlönegrundande är ju 165 545,00. Dvs det personalen tjänat sen intjänandeårets början.

Jag har också ett ingångsvärde på semestergrundande arbetstid, timmar

 

// Monica

Hej Monica!

 

Tack för den kompletterande informationen! 

 

Kan det vara så att du har ändrat ingångsvärdesdatum i programmet? Det skulle kunna vara orsaken till att siffrorna i det här fallet har blivit lite fel. Ett ingående värde ska man nämligen bara ha allra första året man börjar med programmet. Jag skickar med vårt hjälpavsnitt Ingångsvärden där du kan läsa mer om ingångsvärden och när det används. 

 

För att se om datumet blivit ändrat samt vilket datum du hade registrerat innan kan du kika under Arkiv - Företagsunderhåll - Loggning. Ingångsvärden ligger sedan under Programdel Övrigt. När du ändrar tillbaka datumet till det du hade innan borde värdena ändras och bli mer likt vad du sett tidigare. 

 

Hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag missförstått eller om du har några fortsatta frågor är det bara att du hör av dig. 

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej!

Jag insåg felet när jag började leta lite mer konstruktivt. Jag har tidigare använt mig av Hogias program under alla år som företagare men bytte till Visma förra året då jag gjorde mitt första semestrerårsslut. Då lade jag in ingångsvärdena och trodde att de skulle försvinna när den första årsslutet var klart. Jag vet inte om man kan hitta någon information om att ingångsvärdena ska tas bort när den första körningen är gjord men nu har jag gjort det. Både lönebelopp och antal timmar. Om man får önska, önskar jag även skriven information så att man slipper titta på film för att leta sig fram till en lösning på sina frågor. Vill också tillägga att jag är mycket nöjd med programmet , både funktionen och priset // Hälsningar Monica

Datumen för intjänandeår för uttag är fel, borde vara 2022-04-01 - 2023-03-31.

 

Felskrivning😀

Hej Monica!

 

Vad härligt att höra att det löste sig för dig när du kikade på inställningarna! Och tack för din fina feedback. Jag blir så glad att höra att du är nöjd med ditt program 🙂 

 

Angående ingångsvärdena vill jag bara nämna att du egentligen endast ska ändra där vid det tillfälle du börjar arbeta med Visma Lön, så att programmet kan få med sig informationen kring dina anställdas tidigare utbetalningar. Det datum du ska skriva in är då den senaste löneutbetalningens till och med datum i löneperioden från ditt förra lönesystem. Om du vill dubbelkolla så att allt ser rätt och riktigt ut för dina ingångsvärden baserat på dina senaste inställningar kan jag varmt rekommendera att ringa in till våra duktiga kollegor på supporten så att de kan få kika i programmet tillsammans med dig.

 

Önskar dig en fin helg!
 

/Agnes  

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂