Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesterskuld efter byte till semestervillkor 30

Hej

Jag har en kund som bytt semestervillkor och jag har lagt in nya villkoren på den anställda. Hon ska numera få semesterlön utbetalad varje månad (30) Men när jag nu lägger upp en ny lönekörning så kommer en semesterskuld upp istället för semesterersättning på den aktuella lönen. Hur får jag bort semesterskulden men behåller semestervillkor nr 30?

MVH

Jill

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

När du byter semestervillkor till 30 uppstår en skuld som du ser längst ner under fliken 5, Semester i anställningsregistret. Detta då programmet räknar ut semesterersättning från anställningsdatumet.

För att få bort detta belopp får du först gå in under Lönearbete - Lönearter - leta upp löneart 3232 - kopiera den och ändra benämningen till t ex Semesterersättning samt ändra skatt till tabellskatt.

På lönebeskedet plockar du sedan upp lönearten du skapade 3232X och skriva in beloppet programmet räknat ut med omvänttecken (minus före beloppet) och sedan använda löneart 3232X på nytt och själv räkna ut vad semesterersättningen blir på denna lönen. 
Om du inte vill att den anställde ska se att du ändrat dessa lönearter så tar du bort markeringarna i rutan Skriv ut till höger om lönearten så syns inte dessa lönearter på lönebeskedet till den anställde utan enbart i ditt löneprogram.
På nästa lönekörningen kommer det sedan att bli rätt:)

Ha en fin dag och återkom om du har fler frågor eller funderingar
/Susan