Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semestertillägg i juni

Anställda ska få ut semestertillägget nu i juni och jag undrar om det finns någon bra arbetsbeskrivning som man kan följa eller om någon annan vet hur man enklast gör för att få rätt på bokföringen, utbetalningen och saldo.

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bara använd 3216 så får du rätt överallt
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det låter nästan för bra för att vara sant 🙂 
Tack för svaret!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inte alls. Du får då upp vad personen ska ha i semestertillägg/dag. Har du avtal med Metall har de ett lägsta belopp/dag i ersättning 1 379:-/dag. Då får du räkna ut deras lön/dag och den semesterersättningen du får upp och se om det tillsammans blir 1 379:-/dag annars får du plussa på ersättningen så det blir 1 379:-/dag. Ex. ordinarie ́daglön är 986:30 och semesterersättningen är 240:-/dag så får du ändra beloppet 240:- 305:40

Hej Burbage!

Får jag fråga hur du gör vid slutlön? Vi följer Metall och när jag väljer att betala ut semestersersättning vid slutlön blir beloppet för högt. Tror att Visma tar med semestertillägget i summan men den är ju redan utbetald...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om semestertillägget redan är utbetalat är det dagslönen som ska utbetalas. Vet inte riktigt vilken löneart du ska använda för metallare, för tjänstemän är det 3216. Men har han/hon inga intjänade dagar som inte är utbetalat tillägg för?

Kan man inte använda sig av Semesterersättning vid slutlön via kalendariet om det gäller metallare?
Det finns intjänade dagar men pga tjänstledighet är det endast 6dagar som är intjänade och som han ska ha tillägg för... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kan du visst göra men som jag skrev tidigare så har metall en lägsta lön/dag vid semester och den är 1 379:-/dag
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag använder snabbvalet för detta som finns i kalendariet.
Fd medlem
Inte tillämpbar


puffar...  Jag skall betala ut semestertillägg och rörlig del för våra IF Metallare nu i Junilönen. vanligtvis änvänder jag mig av snabbvalet: semester, ersättning. Bockar i tillägg + rörlig del.
 Vet ngn om det finns ett enklare sätt... det börjar bli många tekniker nu och det tar tid samt lätt att missa då jag måste göra det per person i lönekörningen. Supporten tyckte att jag skulle bocka i ta ut vid tillfället men det löser ju inte utbetalningen då de inte har tagit ut semester utan skall ha utbet rörlig del samt tillägg. Tacksam om ngn kommit på en snabblösning! 🙂
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej,

 
 

För att registrera utbetalning av semestertillägget så används snabbvalet

Semester ersättning - Utbetalning av semestertillägg, 

Semestertillägget kommer nu att registreras på lönekörningen. 

 

När det gäller den rörliga semesterlönen så görs detta med samma snabbval, 

Semester ersättning - Utbetalning av rörlig semesterlön. 

men det går inte att göra på samma lönekörning, då det är samma typ av snabbval.

 
I dokumentet Semestertillägget utbetalt vid ett tillfälle kan du kan du läsa mer om det.
 
 

Ha en fortsatt bra dag!

 
 

/Annelie