Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BAS_Gunilla
MEDLEM

Semestertillägg rörliga tillägg

Jag har kunder som har IF Metall, de ska ha ut 13% av det rörliga tillägget samtidigt som de får 0,8% av månadslön som semestertillägg när de tar ut semester.
Hur hanterar programmet detta?
Överallt man läser så betalas det rörliga tillägget ut som en klumpsumma.

5 SVAR 5

Hm. Vilken semesterlön man skall ha brukar stämmas av och räknas ut när man gör semesterårsavslutet. D.v.s för årets semester så räknades det ut per 19033. Så semestertillägget på årets semester bör redan ligga i programmet. Jag kollade i vårat Lön 600 och för en av våra kunder som har just metall och där är det beloppet ifyllt och blir då typ automatiskt med när man betalar ut semester. 
Jenny Lu
UTFORSKARE

Vi har Metall/IKEM och betalar ut en klumpsumma efter semesterårsavlutet. Förstår inte riktigt hur det ska gå till att betala ut när de tar semester. Ska tillägget då istället bli uppdelat på 1/25 för varje uttagen semesterdag?

Försökte läsa lite och tanken är nog att tillägget betalas ut per uttagen semesterdag, och det sköter då programmet om när allt stämmer. Men jag antar att man kan köra en utbetalning av tillägget för samtliga 25 dagar vid ett och samma tillfälle. Gällande utbetalningen så läste jag då här: https://www.ifmetall.se/globalassets/avdelningar/forbundskontoret/resurser/tidningen-info/maj-2019/i...

Hej! Vi har också IF Metall och jag betalar ut semestertillägget och det rörliga tillägget på junilönen. Du hittar det i kalendariet på snabbvalet "Semester, ersättning...." bara att bocka i de 2 knapparna så hämtar systemet upp detta själv.
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej BAS_Gunilla,

Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Dubbelklicka på villkor 40 har du möjlighet att reglera om du vill att semestertillägget ska betalas ut i samband med uttagstillfället eller inte. Vill du inte ha tillägget i en klump markerar du inte rutan. 

I programhjälpens avsnitt Semesterberäkning semestervillkor 40 kan du läsa mer om hur IF Metall hanteras i programmet. 

Ha en fin eftermiddag!
/Kristina