Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus52
UTFORSKARE

Semestertillägg vid ändrad sysselsättningsgrad

Hej!

När en anställds genomsnittliga sysselsättningsgrad från intjänandeåret inte är samma som den aktuella sysselsättningsgraden så kommer ju semesteravdraget och semesterlönen att skilja sig åt (lönearterna 3205 och 3215).

 

Jag fick en fråga av en anställd om det verkligen är rätt att semestertillägget i sådana fall beräknas enligt formeln:

(Månadslön*0,8%)/Aktuell sysselsättningsgrad*genomsnittlig sysselsättningsgrad under intjänandeåret

 

När  den genomsnittliga sysselsättningsgraden under intjänandeåret och den aktuella sysselsättningsgraden är lika beräknas ju semestertillägget Månadslön*0,8%. Varför gör man inte så i fallet ovan?

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Magnus!

 

Ja det stämmer att beräkningen ska ske på detta sättet och det är en fråga som av förståeliga skäl är ganska vanlig 🙂 
I programhjälpen har vi därför tagit fram ett avsnitt som heter Olika värde vid utbetald semester som förklarar detta på ett bra och enkelt sätt. Kika på det så tror jag att det blir enklare att förklara för den anställda sedan. 

 

För att svara på din sista fråga så är sker ingen omräkningen eftersom den anställda inte har haft någon förändrad sysselsättningsgrad.

 

Jag skickar med dig även hjälpavsnittet Beräkning av semestervillkor som en liten bonus och där du hittar samtliga beräkningsformler för de semestervillkoren som finns i programmet.

 

Ha en solig helg!

Tinna