Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semestervillkor 10 & 20

Hej!

Jag funderar på vad den huvudsakliga skillnaden mellan semestervillkoren 10 och 20 är?

Är det ena eller det andra mer förmånligt tex? 

Semestervillkor 10 tror jag mig ha hyfsad koll på men hur går utbetalningen, för semestervillkor 20, till under ett år, från semesterårsavslut till uttag av semesterdagar under året?

 

Anledningen till frågan är att jag har två anställda tjänstemän utan kollektivavtal, den ena med provision den andra inte. Personen med provision går under semestervillkor 20 och personen utan provision går på semestervillkor 10, men skulle även denne kunna gå under semester villkor 20? Vad skulle då skillnaden bli från semestervillkor 10?

 

Tack!

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Vi börjar med semestervillkor 10:

Här beräknas semesterersättningen med 12 % (enligt semesterlagen) av den semestergrundande lönen (och frånvaron) som sedan fördelas på antalet semesterdagar = semesterdaglön.

När den anställde sedan har semester så görs löneavdrag för den lediga dagen och semesterdaglönen betalas istället för lön den dagen.

 

Semestervillkor 20

Här får den anställde ett semestertillägg på 0,43% (enligt semesterlagen) av månadslönen för varje semesterdag. För rörliga lönedelar (provision) så beräknas 0,5 % per dag av den rörliga lönedelen.

Här kan man säga att den anställde behåller sin månadslön vid semester, men får ett tillägg vid uttag av semester. Den rörliga delen betalas oftast ut en gång per år.

 

Vet inte om du blir klokare på min förklaring ovan. Det kan vara lättare att rita och berätta när man ska förklara sånt här 🙂 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej på er!

Jag håller med Carina om att det ibland nästan är bättre att förklara innebörden med egna ord precis som hon har gjort här men jag skickar även med en liten hälsning från programhjälpen som beskriver 

beräkningar för de semestervillkor som finns. 

Nu när du vet vad dessa innebär hoppas jag det blir enklare för dig att göra ett val. 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jättetack för svar!

 

Så om jag har förstått detta korrekt, MÅSTE personen med provision ligga på semestervillkor 20 för att semestertillägg ska beräknas på dennes rörliga delar?

Och personen som inte har provision kan då ligga på båda villkoren egentligen?

Antar att jag fortfarande har ett frågetecken för vilka situationer de båda villkoren används för.

Hej igen! 

Nej den teorin stämmer inte riktig 🙂 Läser du beräkningsformeln för semestervillkor 10 så ser du att semesterdaglönen räknas enligt: 
((Semestergrundande lön+Semestergrundande rörlig lön+Värdering av frånvarotimmar)*Semesterlön%)/Betalda semesterdagar=Semesterdaglön

 

Så det är inget krav att den anställda tvunget måste ha det ena eller andra semestervillkoret "bara" för att de ska ha provision. Erfarenhetsmässigt så är det vanligast att tjänstemän har semesteravtal 20 men jag hade nog ändå velat att du kollade upp det med ert avtal även om du skriver att just dessa anställa inte är fackligt anslutna. Även din arbetsgivarorganisation kan säkert vara behjälplig.

 

Om du vill testa hur de olika semestervillkoren fungerar i praktiken kan du använda Övningsbolaget för att se hur det val du gör faller ut. 

Lycka till! /Tinna