Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Sjukavdrag 50% - Lön 600

Hej, är ny med Lön 600. När jag registerar sjukavdrag 50% så blir texten i alla fall 100% men uträkningen verkar stämma. Varför finns inte löneart för andra procentsatser? Det är missvisande.
13 SVAR 13
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Sjukavdrag 50% - Lön 600

Jag har funderat över samma sak. Beloppet som dras av är ju korrekt, men precis som du säger är texten missvisande. 
Highlighted
NY MEDLEM

Är det inte så att avdraget är på 100% av lönen, men på 50% av arbetstiden?

Till skillnad om det tex ska vara avdrag på 80% av lönen (dag 2-14).

Highlighted
NY MEDLEM

De första 14 dagarna blir det ju 100% sjukavdrag och sen 80% sjuklön.
Men om en person är sjukskriven 50% i flera månader så får han/hon ju 50% avdrag och 50% lön, men det står fortfarande 100% sjukavdrag i texten. 
Highlighted
NY MEDLEM

Håller med att det är missvisande

Highlighted
NY MEDLEM

Det är alltså Texten och inte uträkningen som jag kritiserar för en anställd som är sjukskriven 50% får ett lönebesked där det står att han är sjukskriven 100% ska ju inte behöva börja räkna ut själv att det stämmer, det ska framgå av texten. Och det gjorde det i Lön Special. Varför går inte det att genomföra i Lön 600?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hejsan

Under Arkiv - Inställningar - företagsinställningar - Snabbval och om du klickar på Sjuk, kan man välja om företaget arbetar med ett 90% avdrag eller 100% avdrag för sjukfrånvaro efter dag 14 vilket också påverkar benämningen du ser på lönebeskedet. För det är ju så att du här får antingen ett 100% eller 90% avdrag på den del av dagen som den anställda är frånvarande. Så procentsatsen avser i det här fallet vad man valt för avdrag oavsett hur stor del frånvaron är av dagen.

Mia
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Mia,  du har missförstått min fråga. Det där förstår ju jag som sitter på arbetsgivarsidan men när den anställde får sitt lönebesked och det står 100% sjukavdrag i texten på en person som varit 50% sjuk så blir det förvirring. Det här var som sagt inget problem i Lön Special.
Highlighted
NY MEDLEM

Förstår kanske inte riktigt heller?

Om det är säg 160 ordinarie arbetstimmar en månad, blir det då löneartstexten "Sjukavdrag 100%", 80 timmar, timlönen och summan av detta i löneraden?

Om det är så blir det ju fel om det står 50%, för den anställde ska ju inte ha 50% avdrag på de 80 timmarna.

Kan dock förstå att det kan vara svårt att läsa lönespecen många gånger.

Highlighted
NY MEDLEM

Du har ju rätt där med 80/100%, tänkte inte på det...

Men det blir väl inte lönerader 50% sjukavdrag och 50% lön? Det är väl ordinarie månadslön och sedan 100% avdrag på hälften av timmarna?