Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skicka lönespecar innan låser lönen!

Jag skulle tycka att det var jättebra om man kunde skicka ut preliminära lönespecar till medarbetarna innan man låser lönen. Då har de en chans att se om något blivit fel eller glömts bort och kan meddela innan man låser lönen och därmed slippa rätta på nästa lön. Kontek har denna funktion och det funkar superbra! Tack 🙂

19 SVAR 19
ullabritt
MEDLEM


Det går jättebra att göra i Visma också. Klarmarkera lönen och gå till utskrift. Du behöver alltså inte låsa lönen ännu. Ändra utskriftalternativ i skickarutan. Du behöver ju inte skicka någon fil förrän du hört om någon har åsikter. Så har jag gjort hur länge som helst och det funkar. Hoppas du förstår hur jag menar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast då måste du låsa lönen först och det är det jag vill undvika. Det kan lätt bli fel när man låser upp en löneköring och jobbigt att kontrollera alla specar igen mot hur de såg ut när jag låste. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men skriv ut en kontrollista och skriv upp totalen för brutto, skatt och netto. Om du måste låsa upp igen så kontrollerar du totalerna. Har de inte ändrats så har heller ingen lön ändrats.
Plättlätt, tycker jag. Har ca 75-80 löner / månad. Du kanske har flera hundra...

Jag undrar fortfarande vad det kan bli för fel.....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad kan det bli för fel när man låser upp en lön? 

Hej!

Jag skulle bara vilja göra en uppdatering här som kanske kan hjälpa några av er! 

 

I version 2020.0 av Visma Lön finns funktionen för digital signering med Visma Sign. 

Då kan du skapa olika grupper för signering och sen skapa en sammanställning av lönerna och skicka för attest innan du låser, skickar lönebesked och betalar ut lönen.

 

Ni kan läsa mer om hur det funkar och se filmer där min kollega visar hur Visma Sign fungerar: Digital signering »

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar


Jag låser alltid lönen och skickar samtliga specar i god tid med texten att de ska kolla och höra av sej om de ser något som inte stämmer. Tycker inte att det är så stort problem att låsa upp igen om det måste göras någon ändring. Det som jag gör är att jag skriver upp bruttolön, skatt och nettolön innan jag skickar specarna. Då är det lätt att kolla om något ändrats som inte ska ändras. En kontrollista har jag självklart också skrivit ut.

Måste fråga vad det kan bli för fel? Jag låser inte, bara klarmarkerar. Man kan i och för sig ta en skärmdump på sidan som kommer upp när man väljer lönekörning, där finns bruttolön, skatt och nettolön för var och en. Men svara gärna på vad det kan bli för fel så jag kan vara uppmärksam.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men jag kan inte skicka lönespecar om inte låst. Om bara klarmarkerat lönerna så är skicka knappen skuggig och kan ej klickas på.
När man låser upp löneköringar med tex timlön så kan alla dem försvinna tex. Visma lön rekar inte att låsa upp lönekörningar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Händer det ofta att timlönen försvinner?? Jag har som sagt bara timmisar, förutom mej själv och chefan. Låser alltid och skickar. Blir det något fel låser jag upp och gör om. Har inga problem med det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inte längre så många timmisar men på ett annat företag jag jobbade på så blev det fel på många timmisar varje gång jag låste upp. 

Gå till utskrift - utbetalning. Ändra utskriftsalternativ. Om du klickar där kan du bocka bort allt utom att du vill skicka lönespecarna. Det funkar i alla fall i lön 600. Om ingen hör av sig att något är fel är det bara att låsa och göra klart. Men om det är som du säger att du är rädd att något försvinner på vägen om man inte låst är det säkrast att du gör det så klart. Nu önskar jag alla som följt den här tråden en riktigt GOD JUL och försvinner från tråden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast nu skriver du att detta går att göra fast man INTE låst lönen. Det går inte hos mig i alla fall, står klart o tydligt i rött: Lönekörningen är inte låst, för att du ska kunna skicka dina lönebesked och betala ut löner behöver du gå tillbaka till lönekörinigingen och först klarmarkera alla löner och sen låsa lönekörningen. Som jag skrev innan så blir inte knappen som heter skriv ut/skicka markerad så man kan inte klicka på den. Jag har också Lön 600. Man kan endast förhandsgranska

Jag trodde jag lämnat tråden men nu blev det lite spännande. Jag har alltid gjort som jag skrivit. Ja, knappen skriv ut/skicka är grå men om du klickar på den blå texten under som heter ändra utskriftsalternativ kan du bocka ur allt utom skicka lönebesked till mitt lönebesked. Jag klarmarkerar och bockar i att jag bara ska skicka specarna via mitt lönebesked. Sedan när jag inget hört från någon anställd har jag skickat filen till banken och då naturligtvis inte skicka lönespecen en gång till. De har ju redan fått den. Det är aldrig någon som har hört av sig och undrat varför de inte fått någon. Däremot har jag stått bakom ryggen på någon ibland när de dagen efter jag skickat  haft frågor och tar upp specen på datorn. Då har de absolut fått dem ju. Jag ska skicka lönefil i morgon då ska jag ringa och kolla att folk har fått lönespecarna. Ärligt talat har jag inte sett den röda texten förrän du talade om att det finns. Så trots allt fortsätter jag i tråden i morgon när jag skickat mina lönespecar. Spännande känns det som men egentligen lite onödigt. Det är ju enkelt att låsa och låsa upp om man vill vara på den tvärsäkra sidan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kul!

Jag har ju alltid låst så jag har inte tänkt på den biten. Att det står med rött. Ska kolla upp det nästa gång, om jag kommer ihåg. Gör alltid två koller innan jag skickar specarna, men det kan ju fortfarande bli något galet som ska rättas. Särskilt om de anställda glömmer lämna in underlag för något som borde vara med...

God morgon!  Nu har jag skickat lönespecarna på mitt sätt. Alltså utan att låsa, bara klarmarkera. Dels en bonusutbetalning och så den vanliga lönen. Jag gjorde stickprov hos anställda och ja, de har fått specifikationerna. Lycka till med hur du än gör, nu vet vi i alla fall att mitt sätt också funkar.

Hahaha, för första gången var det fel på en specifikation. Jag skulle ändra och då visade det sig att lönerna tydligen automatiskt låsts i och med att jag skickade dem. Jag låste upp och rättade. Så nu är det nog bara att lägga ner tråden känner jag, det blir för mycket kring, kring annars. God Jul på er alla.
Fd medlem
Inte tillämpbar


Det jag istället skulle uppskatta är om just bruttolön, skatt och netto kunde stå i slutet av kontrollistan. Totalt för samtliga alltså. Då finns det där om man skulle glömma skriva upp själv.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag ser att ni har en ingående, pågående diskussion och löser detta utan vårt "inflikande", så kul!
Tänkte bara tipsa om en länk till ett önskemål gällande att skicka lönebesked för attest. Kika här .
Kanske kan den passa in på det ni önskar? 

Ha en trevlig dag!

/Sofia