Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Skicka lönespecar innan låser lönen!

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-03-05 12:38 )

Jag skulle tycka att det var jättebra om man kunde skicka ut preliminära lönespecar till medarbetarna innan man låser lönen. Då har de en chans att se om något blivit fel eller glömts bort och kan meddela innan man låser lönen och därmed slippa rätta på nästa lön. Kontek har denna funktion och det funkar superbra! Tack 🙂

19 SVAR 19
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Skicka lönespecar innan låser lönen!

Det går jättebra att göra i Visma också. Klarmarkera lönen och gå till utskrift. Du behöver alltså inte låsa lönen ännu. Ändra utskriftalternativ i skickarutan. Du behöver ju inte skicka någon fil förrän du hört om någon har åsikter. Så har jag gjort hur länge som helst och det funkar. Hoppas du förstår hur jag menar.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag låser alltid lönen och skickar samtliga specar i god tid med texten att de ska kolla och höra av sej om de ser något som inte stämmer. Tycker inte att det är så stort problem att låsa upp igen om det måste göras någon ändring. Det som jag gör är att jag skriver upp bruttolön, skatt och nettolön innan jag skickar specarna. Då är det lätt att kolla om något ändrats som inte ska ändras. En kontrollista har jag självklart också skrivit ut.
Highlighted
NY MEDLEM

Det jag istället skulle uppskatta är om just bruttolön, skatt och netto kunde stå i slutet av kontrollistan. Totalt för samtliga alltså. Då finns det där om man skulle glömma skriva upp själv.
Highlighted
NY MEDLEM

Fast då måste du låsa lönen först och det är det jag vill undvika. Det kan lätt bli fel när man låser upp en löneköring och jobbigt att kontrollera alla specar igen mot hur de såg ut när jag låste. 
Highlighted
NY MEDLEM

Men skriv ut en kontrollista och skriv upp totalen för brutto, skatt och netto. Om du måste låsa upp igen så kontrollerar du totalerna. Har de inte ändrats så har heller ingen lön ändrats.
Plättlätt, tycker jag. Har ca 75-80 löner / månad. Du kanske har flera hundra...
Highlighted
NY MEDLEM

Måste fråga vad det kan bli för fel? Jag låser inte, bara klarmarkerar. Man kan i och för sig ta en skärmdump på sidan som kommer upp när man väljer lönekörning, där finns bruttolön, skatt och nettolön för var och en. Men svara gärna på vad det kan bli för fel så jag kan vara uppmärksam.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag undrar fortfarande vad det kan bli för fel.....
NY MEDLEM

Men jag kan inte skicka lönespecar om inte låst. Om bara klarmarkerat lönerna så är skicka knappen skuggig och kan ej klickas på.
När man låser upp löneköringar med tex timlön så kan alla dem försvinna tex. Visma lön rekar inte att låsa upp lönekörningar.
Highlighted
NY MEDLEM

Händer det ofta att timlönen försvinner?? Jag har som sagt bara timmisar, förutom mej själv och chefan. Låser alltid och skickar. Blir det något fel låser jag upp och gör om. Har inga problem med det.