Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Annika36
UTFORSKARE

Skuld till nästa lön räknas inte med

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-14 15:24 )

Hej 

Tack för snabb uppdatering till ver 2020.1 med nedsättning av ag. Det uppskattades.

Ett litet problem dök upp för mig nu i ny lönekörning med denna versionen.

Anställd (ägare) som har lägre lön än bilförmånen (betalas netto) betalar in mellanskillnaden varje månad. Den inbetalningen ligger på löneart 9334 Bortbokning av skuld netto.

Blir det flera nettoavdrag uppkommer skuld till nästa lön, vilket regleras med att justera bruttolönen tills det blir noll.

Problemet nu: I denna lönekörningen verkar inte programmet ta hänsyn till bortbokning av skuld men det uppstår inte en rad med skuld till nästa lön, utan det blir ett minusbelopp i utbetalas där det alltså inte heller tagits hänsyn till bortbokning av skuld.

Vad göra?

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Bortbokning av skuld räknas inte med.

Hej Annika,

Det visar sig att vi har en bugg i programmet gällande detta så tills vi har möjlighet att korrigera felet så kan du göra såhär:

Lägg in en övrig nettoersättning och nolla ut skulden. Sedan är det viktigt att du kontrollerar  bokföringskontot på denna löneart. Gör du ingen ändring bokas det mot 7390. 

Sedan får du manuellt hålla reda på när skulden väl kan regleras och då gör du det med hjälp av en manuell löneart för nettoavdrag. 

Tack för att du hörde av dig!

/Tinna

Annika36
UTFORSKARE

Hej och tack för svar.

Jag tog helg innan jag började titta på det här igen. Och tur var väl det för jag får inte till det alls.

Om jag låter lönebeskedet ligga kvar som det brukar se ut får jag en minussumma i Utbetalas. I bokföringsunderlaget hamnar den summar i debet 1940 Bank och då balanserar inte underlaget.

Lägger jag till Övrig nettoersättning i lönebeskedet blir det noll i utbetalas och debet 1940 försvinner i underlaget men istället blir det debet 7390 och det balanserar fortfarande inte.

Tar jag bort Bortbokning av skuld i lönebeskedet får jag fortfarande ingen Skuld till nästa lön utan minus i Utbetalas och lägger jag till Övrig nettoersättning med minussumma, blir det noll på lönebeskedet och visserligen balanserar underlaget men det blir dubbla summan i debet 1940 Bank. )-:

Några förslag på hur jag ska få till det för att få det någorlunda rätt och med balanserande bokföringsunderlag?

Rubriken borde kanske ändras till att det inte skapas någon Skuld till nästa lön för det verkar inte vara bortbokningen som är problemet?

Mvh

Annika

My Janhall
MODERATOR

Hej Annika, 

Har du rätt bokföringskonto angett på nettoersättningen? Funderar på om det kan bero på det annars. Det bokföringskonto du har där bör vara samma som skulden för att det ska balansera. 

Fint att du säger till om rubriken, tycker också den ska ändras så jag gör en uppdatering på den. 🙂 

Återkom gärna om ovan inte hjälper eller om bokföringskontot för nettoersättningen stämmer redan nu. 
/My 

Annika36
UTFORSKARE

Hej My

Först förstod jag inte vad du menade men när jag testade de olika varianterna igen märkte jag att det inte stämde som jag skrev förut. 

Det ser rätt ut för mig om jag gör så här. Håller du med?

Jag tar bort 9334-Bortbokning av skuld från lönebeskedet och lägger till 1227- Övrig nettoersättning som jag ändrat till bokföringskonto 1610.

Då blir det noll i Utbetalas. I bokföringsunderlaget försvinner debet 1940 och bara debet 1610  finns kvar. Verifikatet balanserar. 

Det kan inte bli något annat fel om jag gör så här?

Mvh

Annika

Mvh

Annika

My Janhall
MODERATOR

Ja, det låter som att du fått till det. 🙂 

Eftersom lönebeskedet har noll att utbetala blir det ingen transaktion mot 1940 precis som du beskriver, det är helt korrekt. Skulden bokas bort med hjälp av lönearten för nettoersättning och denna löneart ska då ha samma bokföringskonto som skulden för att bli noll. Nu behöver du manuellt ha koll på resterande skuld, vilket du drar av när anställd har lön igen. 

/My 

Annika36
UTFORSKARE

Bra! Tack för hjälpen. Kommer buggen att rättas till nästa version?

Mvh

Annika

My Janhall
MODERATOR

Vår utvecklingsavdelning känner till buggen och arbetar för att lösa den. Det är däremot svårt att säga i vilken version den kommer vara rättad i just nu men vi återkommer med information.

/My