Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Slutlön enligt överenskommelse inkl semester

Hej, Istället för vanlig slutlön och utbetalning av intjänad semester, så har företaget komnit överens om ett belopp som skall betalas ut i 2 omgångar som inkluderar semester. Den stämmer ju inte med det som finns i visma. Så hur reglerar jag det i systmet? I systemet 'är det 30 dagars intjänad semester samt 16 sparade dagar. Semesteravslut 20-03-31. 

 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Sanna,

 

Ok så vad jag förstår så finns det en överenskommelse som säger att oavsett vilka semestervärden som finns i löneprogrammet så ska ni vid två tillfällen betala ut slutlön till den anställda. Jag antar att detta är sanktionerat med facket så allt går rätt och riktigt till. 

 

Det finns inget stöd för detta i programmet utan du får hantera det manuellt genom att lägga in löneart 3232 Semesterersättning vid slutlön.

 

För att tömma ackumulatorn och för att allt ska bli korrekt vid en ev. återanställning rekommenderar jag att du på den anställdas sista löneutbetalning även lägger in snabbvalet Semesterersättning vid slutlön och då kommer programmet att vilja betala ut allt vad gäller intjänade, betalda och sparade dagar. Detta belopp behöver du sedan lägga in med med negativt tecken på löneart 3232 och dra bort helt. 

 

Så på sista lönen du betalar till den anställda kommer du ha löneart 3232 med resterande del av den överenskomna slutlönen. Du kommer ha en rad med snabbvalet Semesterersättning vid slutlön samt ännu en rad med löneart 3232 där beloppet ligger i minus och är samma belopp som snabbvalet genererade. För att underlätta för den anställda kan du även ta bort bockarna för "skriv ut" längst till höger på löneartsraden för snabbvalet samt för raden med 3232 i negativt tecken. När allra sista lönen är klar och låst kan du bocka i "har slutat" på den anställda. 

 

Krångligt? Ja kanske lite men vi finns här för att hjälpa dig och du är alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller mina duktiga kollegor på supporten. 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla du. Ja allt har gått rätt till.

Testar de som du skrivet.

Tusen tack:)