Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MaudKa
UTFORSKARE

Slutlön för deltidsanställd.

Hej!

Jag har en anställd på 23%, har angivit deltidslönen i Visma 300. De har kollektivavtal som säger semesterersättning 5,4%. Personen har två intjänade sem dgr och jag ska betala slutlön.

Mån lön 8tkr*5,4%*2 dgr ger 870 kr. Jmfr jag denna med 12% regeln får jag väldigt olika belopp dvs 870kr jmfrt med 2900 kr. Kollektivavtal ska ju vara mer förmånligt och 12%-regeln la jag som rimlighet. Jag har lagt in sem villkor 20. Vad blir fel och hur rättar jag i systemet om jag manuellt ska räkna om det. Maud 

6 SVAR 6
Christel9
UTFORSKARE

Jag skulle säga att 12 % på total bruttolön är ungefär samma sak som 5,4 % på månadslönen, om man har en semesterrätt på 25 dagar/år (bruttosemester). Men det beräknas på olika sätt. Antingen 12 % på total lön för hela intjänande perioden. Eller uträknat hur många semesterdagar personen har rätt till (hur lång anställningstid) och då antal dagar x 5,4 % av månadslönen. 

Om din anställde har bara två intjänade (bruttodagar) så tolkar jag det som att den bara jobbat ca en månad.  Men då skulle den inte få 2 900,- för 12 % på 8 000,- Så något är nog fel i antal semesterdagar (bruttoberäkning) är min gissning.

Tack för snabbt svar.

 

Personen har arbetat 3 månader, deltid på (25%) 2 arbetsdagar per vecka, ger 6 semesterdagar per år. Är det här jag går bet och hur kan jag i såfall ändra i Visma lön 300. Vill helst att systemet räknar men att jag gör en rimlighetskoll vid sidan av.

 

Beräkning 1=8000*5,4%*2=864 kr

Beräkning 2=8000*3*12%=2 880 kr.

 

Maud

 

Nu jobbar jag i lön 600, så hur det funkar i 300 får någon annan svara på.

Men jag skulle säga att personen får mer än 2 betalda bruttodagar om den jobbat 3 mån, bör bli ca 7 dagar (alltså om man inte räknar med nettodagar, då får det räknas om på annat sätt)

Då landar beräkningen närmare de 12 %. Om man räknar i dagar blir det då 3 024,-

(nettosemester bör bli 1080,-/dag men jag får det då till 3 dagar, inte 2, så det ligger ju också däromkring)

Hej Maud!

Jag tycker Christel är inne på rätt spår i sina funderingar här. Om det är så att ditt företag tillämpar bruttosemesterdagar så bör den anställda ha tjänat in betydligt fler semesterdagar än 2. I programhjälpens avsnitt Semesterberäkning semestervillkor 20 - Månadslön med semestertillägg + rörliga delar får du samtliga formler som du kommer att behöva för att kontrollräkna och göra rätt enligt det som gäller för ert kollektivavtal. 

Är det så att ni ska tillämpa nettosemesterdagar för anställda som är intermittenta så kommer den anställda att få färre dagar men de kommer att ha ett högre värde. Även detta går att läsa om i dokumentet jag länkade till ovan. 

 

Vill även slå ett slag för man alltid avrundar upp till hela semesterdagar men det har du säkert redan koll på. Hoppas du får ihop alla siffrorna och annars är du alltid välkommen att höra av dig. 

 

/Tinna

MaudKa
UTFORSKARE

Tack! Min tankevurpa blev i att deltiden blev räknad både som lön och för semesterdagar. Fått hjälp och ser hur jag även kan göra för att göra så även systemet räknar som tänkt. //maud 

Hej Maud!

 

Det var härligt att höra och tack för dig återkoppling. 

Glad sommar! /Tinna