Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elizabeth
MEDLEM

Slutlön och engångskatt

hej 

 

nu har det hänt några antal ggr. 

när jag gjorde slutlön på en anställd , då börjar programmet hoppa från 30% skatt till 50% på slutlönen!??

anställd hade så många sparade semesterdagar typ cirka 48000,00 men det spelar ingen roll , det ska hamna på 30% i alla fall.

kan någon svara mig varför programmet hoppar upp till 50% i en gångs skatt.??

 

hälsningar , Elizabeth

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Elizabeth  

När du använder snabbvalet Semestersersättning vid slutlön genereras automatiskt även lönearten 9103 Semesterersättning, engångsskatt. Detta för att inte den anställda ska få restskatt 

 

Beloppet på löneart 9103 - Semesterersättning, engångsskatt är inte ändringsbart. Om du vill justera beloppet så lägger på löneart 3232 - Semesterersättning in beloppet som ska betalas ut/dras av utöver den uträknade ersättningen.  

Läs gärna mer i checklista när anställd slutar

 

Ha en fin eftermiddag

//Tinna

 

 

hej , tack för svaret men det blev fel ändå , eftersom den anställd hade som många sparade o betalda dagar då räknas programmet med 54% i skatt som är helt fel , på inställningen är det 30% skatt som var inlagd men programmet räknade som hon hade dessa som hennes månadslön som jag är helt fel, räknade årslön på den summan . Jag hade en anställd tidigare som slutade och lita på programmet ska räkna rätt skatt , han hade alla hans semesterdagar betalda som slutlön och det har också räknats med 54% skatt på hans slutlön. trodde detta hände bara en gång.

Vad jag vill komma är att programmet ska räkna rätt skatt = 30% engångsskatt på de som tjänar 170 000-424 200 per år, kan inte kolla varje gång en anställd som slutar ska ha fel skatt, det blir så högt för en anställd som tjänar 170 000,00 , ska väl inte hamna på 54% ! fel på programmet. 

 

 

Hej @Elizabeth  

 

Förstår och ska göra mitt bästa för att förklara hur programmet hanterar detta samt hur du skulle kunna göra för att programmet ska dra 30% i engångsskatt. 

 

Om du har markerad Beräknad för engångsskatt i Anställningsregistret - Flik 4 Skatt och arbetsgivaravgifter gör programmet en uträkning utifrån hittills utbetald lön under det aktuella beskattningsåret enligt formeln:

 

Genomsnittlig lön baserad på hittills intjänat skattegrundande belopp + arbetsgivaravgiftsgrundande förmåner / antal utbetalningar = Snittlön

Multiplicera snittlönen med årets totalt antal ordinarie utbetalningar (12 vid månadsvis utbetalning eller 26 vid tvåveckorslön)

 

Om du vill  ha 30% som engångsskatt så kan du markera Egen och ange 30 procent där. 

 

 

Sedan är det viktigt att dra tillräckligt med skatt så ingen får restskatt men av ditt inlägg att döma känns det som om du har full koll på den biten. 

 

Hoppas mitt svar hjälper dig och behöver du mer hjälp så är du alltid välkommen att höra av dig till oss eller till våra kunniga kollegor på supporten.  

 

//Tinna

 

 

 

hej , 

30% beräknad var redan ikryssat på raden engångsskatt innan jag gjorde slutlönen..men programmet ändrar till beräknad när slutlönen är skapat och om man inte kollar hur mycket skatt var dragen som jag missade i detta fall blir skatten så högt upp till 54%.

det var det jag vill påpeka varför programmet hoppar upp till 54% - detta fall får man ju alltid kolla och ändrar igen till 30% på egen-engångsskatt för att undvika högre belopp i  % gäller engångsskatter.

tack för info men tycker att när man en gång har registrerat egen skatt på 30% på raden engångsskatt då ska inte programmet ändra det . Jag får vara uppmärksamma när det gäller slutlön med högre belopp.

mvh

Elizabeth

jag menade också 30% redan ifyllda i raden EGEN - engångsskatt innan slutlönen skapades.

Hej Elizabeth!
 

Något måste ha blivit tokigt i ditt fall! Jag testade precis att återskapa hela scenariot i mitt program och lägga in egen 30% först, för att sedan betala ut slutlönen. Hos mig så ändras det inte. 

Jag vet inte vad som kan ha blivit fel men jag skulle vilja att vår support får kika på detta för vidare felsökning. Engångsskatten ska inte ändras från egen till beräknad i olika scenarion och precis som du säger ska du inte behöva sitta och ha koll på det. 
 

Välkommen att kontakta vår support

Ha en härlig onsdag. 
// Ebba 

Elizabeth
MEDLEM

ja, det tyckte jag också. det ska ej ändras när man har fyllt i 30%.

 

mvh

Elizabeth