Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
jenny_26
NY MEDLEM

Slutlön semester deltid

En anställd som arbetat 80% har gjort detta på 4 dagar i veckan och vi har nettat dagarna så hens 30 är 24, hur fungerar det när hen slutar? 24 dagar med 80% lön är ju 80% 2 ggr, måste jag då ta upp dagarna till 30 på 80% lön för att det ska bli rätt på slutlön? Dvs som om hen arbetat 80% fördelat på hela veckan.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Slutlön semester deltid

Hej Jenny!

Vi har tagit fram en checklista som du kan föja när du skapar slutlön i Visma Lön. Hoppas och tror att den ska underlätta för dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen. 

Ha en fin vecka!

Tinna

jenny_26
NY MEDLEM

God dag yxskaft, läste du ens frågan?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jenny,

Då jag ser att ni arbetar i Visma Lön 600 så har ni ett löneprogram som har fullt stöd för nettosemesterhantering. Denna funktion behöver man däremot aktivera under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester. Hur ser det ut för er del?

Arbetar man med nettosemester så ska ju semestern beräknas på det fulla värdet men på färre dagar. Ni kan alltså inte dra ner både antalet dagar och sedan sänka värdet på semesterdagarna. Jag bifogar dokumentet Beräkning av nettosemester där du kan läsa mer om detta och hur det fungerar. 

Vid en slutlön rekommenderar vi alltid att ni stämmer av semestern först och detta gör man enklast med hjälp av semesterskuldlistan som du hittar under Utskrifter - Semester 
För att kunna stämma av den kan det vara bra att ha koll på hur just ert semestervillkor beräknas och därför får du här en länk till hjälpdokumentet Beräkningar semestervillkor . 

Din första frågeställning är lite mer komplex vilket innebär att vi behöver veta samtliga inställningar hos dig både på företagsnivå samt på den anställda. Så antingen använder du dig av denna hjälpen jag gett dig här eller så är du välkommen att ta kontakt med vår support

Ha en fin dag!
Tinna